"Als wij de gemiddelde cultuurmens beschouwen, zien wij dat vrijwel steeds de persoonlijkheid het actieve element in hem is, en zijn essentie het passieve element. Iemands innerlijke groei kan niet beginnen zolang er geen verandering intreedt in deze verhouding. De persoonlijkheid moet passief worden en de essentie actief." - Gurdjieff -
Maar, stel dat mensen in staat zouden zijn om vanuit hun essentie het leven te beleven, maar dat de kennis ontbreekt?... De Mundari-stam is één van de duizendtallen voorbeelden. En nog iets: stel dat jij in die stam geboren bent... Zou je dan met dezelfde meningen, overtuigingen, et cetera, rondlopen? Of je het nu wel of niet snapt: je bent gewoonweg het automatische product van de omgeving waarin je bent opgegroeid, niets meer, niet minder. Wees jouw ouders dus dankbaar dat ze niet deel uitmaakten van...
... de Mundari-stam
Het is een kleine etnische groep in de Republiek Zuid-Soedan, met tussen de 70.000 en 100.000 inwoners. Zuid-Soedan, het jongste land ter wereld, werd in 2011 onafhankelijk van de Republiek Soedan na een burgeroorlog die 21 jaar duurde.
De Mundari volgen een mengeling van christelijke en animistische overtuigingen, waarbij symbolen een belangrijke rol spelen. Zoals voor veel mensen in het gebied geldt, wordt de Mundari-cultuur mondeling overgedragen in liederen, dans, gedichten en andere lichaamsuitingen die het goede, vrijgevigheid en andere kernwaarden weerspiegelen. Rituele littekenvorming is een belangrijk onderdeel van de culturele identiteit. Mannen moeten initiatieriten ondergaan waarbij ze samen in de natuur leven en drie maanden bij een dorpsoudste doorbrengen, weg van de gemeenschap. Het overgangsritueel naar volwassenheid wordt voltooid met V-littekens die in het voorhoofd worden gesneden.
De Mundari zijn vriendelijk en vreedzaam van aard, maar niettemin bewapend, zoals de meeste stammen in Zuid-Soedan. Tientallen jaren van oorlog hebben ervoor gezorgd dat wapens alomtegenwoordig en gemakkelijk te verkrijgen zijn. Toch lijken de Mudari geen interesse te hebben in oorlogsvoering: wapens worden gebruikt om hun kuddes te beschermen tegen veedieven.
Mundari-mannen beginnen al op jonge leeftijd met worstelen als serieuze hobby. Ze organiseren regelmatig worstelwedstrijden en de beste deelnemers gaan door tot ze te oud zijn om nog mee te doen.
De Mundari zijn agro-pastoralisten met een economie die draait om landbouw en het hoeden van vee. Hun beroemde, massief gehoornde Ankole-Watusi-runderen worden beschouwd als de 'koningen onder de runderen'. Ze maken deel uit van de Sanga-familie van Afrikaanse runderrassen die meer dan 2.000 jaar geleden is ontstaan uit een combinatie van Egyptische langhoornrunderen uit Afrika en Zebu-langhoorns uit India. Sanga runderen verspreidden zich over Oost-Afrika en er ontwikkelden zich veel verschillende rassen. Sommige studies suggereren dat de grote hoorns van de Ankole-Watusi een aanpassing zijn aan een heet klimaat, waardoor overtollige lichaamswarmte gemakkelijker kan worden afgevoerd.
Terwijl ouderen (vanaf 38 jaar) en familieleden van moederskant dorpen met mooie hutten bewonen, trekken de jongsten (jonge mannen en vrouwen, tieners en kinderen) naar veekampen om vee te hoeden, waarbij ze zich verplaatsen op het ritme van de regenseizoenen. Dit deel van Zuid-Soedan is extreem kwetsbaar voor droogte met weinig neerslag en hoge temperaturen. De kuddes kunnen soms wel 850 dieren tellen en om genoeg voer te vinden voor zulke grote kuddes in dorre gebieden moet je constant in beweging zijn. Aan het einde van het droge seizoen worden kampen opgezet rond de Nijl, de enige plek die nog groen genoeg is om de honger van hun vee te stillen.
In de Mundari cultuur, zoals bij veel stammen in de regio, speelt vee een belangrijke rol in religie, geboorte en huwelijk. Het zijn symbolen van rijkdom en macht. Elke levensgebeurtenis bevat een verwijzing naar koeien, waarvan het leven soms belangrijker wordt geacht dan dat van mensen. De positie van een persoon in de samenleving wordt bepaald door het bezit van vee, waarbij de grootte en de vorm van de horens de belangrijkste kenmerken zijn. Traditioneel worden Ankole-Watusi-koeien als heilig beschouwd, waarbij de rijkdom van de eigenaar wordt geteld in levende dieren. Helaas is het vee ook de belangrijkste bron van conflicten. Conflicten ontstaan zelden over gemeenschappelijke hulpbronnen zoals land, maar eerder over dieren en hun eigendom.
Voor de burgeroorlog was elke Ankole-Watusi wel 500 dollar waard. Dit was de referentiewaarde die werd gebruikt om de bruidsprijs te berekenen die aan de familie van een vrouw werd betaald. Na het einde van de oorlog nam het aantal mannen van middelbare leeftijd dat op zoek was naar een vrouw drastisch toe. Dit had een directe impact, want de bruidsprijs verdubbelde van gemiddeld 20 koeien per bruid naar 40 koeien per bruid. Deze inflatie heeft het vee nog kostbaarder gemaakt en heeft ook de frequentie van dodelijke veediefstallen doen toenemen.
In een veekamp speelt iedereen zijn rol. De mannen leiden de koeien overdag naar de velden en hergroeperen ze voor zonsondergang in het kamp. De vrouwen maken schoon en bereiden eten voor iedereen. De kinderen maken elke ochtend de grond van het kamp schoon door de mest te verzamelen en bij zonsondergang te verbranden. De rook verdrijft de muggen en creëert een unieke sfeer voor fotografen. As wordt dan gebruikt als een natuurlijk antisepticum om de huid van de mensen en koeien te beschermen tegen insecten en de zon. De Mundari gebruiken as ook als talkpoeder om hun vee twee keer per dag te masseren en als tandpasta voor zichzelf.
Runderurine wordt gebruikt om handen, gezichten en tanden te wassen en het haar te bleken. De Mundari drinken het ook in de overtuiging dat koeienurine zuiverheid geeft. Ze combineren urine ook met as om de prachtige hoorns van het vee te polijsten.
's Nachts zweeft er muziek op hoorns door het kamp. De mensen zingen dicht bij de warmte van de vuren totdat ze onder de sterren in slaap vallen met het vee op slechts een paar meter afstand. Slapen is niet altijd gemakkelijk en de herders moeten hun vee vaak beschermen tegen jakhalzen, hyena's en zelfs geverfde wolven (Afrikaanse wilde honden). De grootste bedreiging voor het vee wordt echter gevormd door plunderaars. Ritselen van vee is een veelvoorkomende culturele praktijk onder veel herdersgemeenschappen in Oost-Afrika - de Nuer, Dinka en Murle doen vaak mee aan cyclische rooftochten.
De schijnbaar duurzame manier van leven van de Mundari is ongetwijfeld aan het veranderen. Tegenwoordig dromen jonge Mundari van een ander leven en het is enigszins onlogisch om jonge mensen naar de buitenwereld te zien kijken op Chinese smartphones terwijl ze voor het vee zorgen. De moderne wereld is in aantocht en China financiert en bouwt een snelweg die Juba zal verbinden met Terekeka, het district waar de Mundari wonen. Deze snelweg is onderdeel van het Chinese olie-exploitatieprogramma in Zuid-Soedan, dat al voor de onafhankelijkheid in 2011 begon. Deze door oorlog geteisterde regio beschikt over bewezen reserves van 3,5 miljard vaten ruwe olie en aardoliegeologen zullen waarschijnlijk nog meer vinden in het tweederde deel van Zuid-Sudan dat ze nog moeten onderzoeken. Ondanks de uitdagingen van het werken in een oorlogsgebied domineert China wat volgens analisten de op twee na grootste oliereserve in Afrika is.
De levenswijze van de Mundari gaat een onzekere toekomst tegemoet. Toch zal het echter nog jaren duren voordat de bestaande tradities zullen veranderen. Ze blijven de basis voor de hele sociale structuur van de stam; dit, ondanks mobiele telefoons en een paar andere moderne gemakken. Vee en niet geld blijft op twee belangrijke manieren de basis van de samenleving...
Ten eerste is vee een financieel activum - een soort 'mobiele bankrekening'. De meeste Mundari houden vee en verkopen het om te voorzien in hun eerste levensbehoeften, zoals voedsel of schoolgeld en - misschien wel het belangrijkst: de bruidsprijs. Ten tweede produceren koeien voedsel. Hoewel ze zelden worden gedood voor het vlees, zijn hun melk en bloed enorm belangrijke onderdelen van het dieet van de Mundari.
Kortom: ondanks het feit dat de Mundari veel dichter bij hun essentie leven, komen ook zij bij gebrek aan de nodige kennis niet in aanmerking om aan Zelfkennis te doen. Bovendien lopen ze - vanwege het contact met de westerse cultuur - eveneens met aangekweekte, en dus oneigene persoonlijkheden rond, die de essentie hebben overwoekerd.
Beelden zeggen meer dan woorden
Het is alsof de verslaggever in het Paradijs was beland... Ook voor jou de Ideale Vakantieoord?
"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook eventueel via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten! -
- Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!