Beste eclecticus,
Momenteel spaar ik veel tijd uit door het internet niet meer af te schuimen op zoek naar iets wat de pagina zou kunnen opvullen. Maar, wat hierna volgt, raakt ons allemaal. Bovendien vrees ik dat velen zijn voorbeeld zullen opvolgen. Het artikel luidde...:
Torenhoge energiefactuur nekt laatste frituur in stadscentrum: “Ik kan toch moeilijk de rest van mijn leven schulden afbetalen?”
Duurdere snacks en sauzen, frituurvet maal drie en nu: een torenhoge energiefactuur. Frituur Het Hoekje in Maaseik stopt definitief. “Toen ik mijn eindafrekening kreeg, heb ik beslist om meteen te sluiten voor ik schulden maak”, zegt zaakvoerder Thorsten Beumer.
Frituur Het Hoekje in Maaseik is niet meer: Thorsten Beumer (24) sloot op 4 september definitief zijn deuren. “De laatste frituur in het centrum van Maaseik. Ik doe mijn job graag, maar ik moet mij erbij neerleggen”, zucht hij. Thorsten was al langer aan het overwegen om te stoppen, omdat het financieel heel zwaar was.
6.000 euro
“Een goede week geleden heb ik beslist om al op 4 september te sluiten”, zegt hij. “Bovenop de hoge vaste kosten kwam een heel zware eindafrekening van gas en stroom. Ik had al een voorschot van 3.000 euro per maand betaald. Daar kwam een eindafrekening van meer dan 3.000 euro bovenop. Dit is niet meer vol te houden.”
“Sinds de gas en stroom in maart of april zo duur zijn beginnen te worden, ben ik met verlies aan het draaien. Beperkt, omdat ik nog voldoende eigen inbreng had. Ik ben 24 jaar en heb twee keuzes: ik stop nu ik nog geen schulden heb. Of ik blijf nog een paar maanden open, ik maak schulden en kan heel mijn leven gaan werken om die schulden af te lossen. Dan stop ik beter, en ga ik werk zoeken.” (Lees verder onder de foto)
Frituur Het Hoekje bestond meer dan vijftig jaar: voorgangster Diane ging begin 2020 na 48 jaar met pensioen. “In februari 2020 heb ik de frituur overgenomen”, vertelt Thorsten. “Toen ik begon, betaalde ik 750 of 850 euro energie per maand, nu dus 3.000 euro. Ik heb zes koelingen, drie diepvriezers, twee microgolfovens, een oventje voor de broodjes. De prijs van de elektriciteit is verdubbeld, maar het is vooral de gas die me de das om doet. Frietketels draaien volop op gas.”
Vicieuze cirkel
En het gaat niet enkel om de energiefactuur. “Alles is duurder geworden: de sauzen, de snacks. Mijn leveranciers slaan bijna elke maand op, omdat hun leveranciers opslaan. Het is een vicieuze cirkel. Het frituurvet is bijna drie keer zo duur geworden: een pak frituurvet van 17 euro, kost nu 50 euro. Jobstudenten zijn duurder geworden, de kosten van het interimkantoor zijn opgeslagen.”
“Uiteindelijk heb ik mijn grootmoeder van 72 jaar ingeschakeld om mee te helpen. Zij heeft zelf ook jaren verschillende frituren gehad: in vijftig jaar heeft ze nooit gezien wat ik nu meemaak. Zij heeft mij het vak geleerd, en heeft me nu ook aangeraden om te stoppen. Vier weken nadat ik begon, was de eerste lockdown. Daarna hebben ze de straat opengebroken, en volgde de tweede lockdown. In tussentijd heb ik al het materiaal vernieuwd. Ik probeer mijn materiaal nu te verkopen, maar dat lukt voorlopig niet. Iedereen stopt ermee.”
Prijsverhogingen
Klanten reageren teleurgesteld. “Omdat het altijd even druk is, vragen ze zich af waarom ik moet sluiten”, vertelt Thorsten. “Als iedereen 5 euro wil betalen voor een friet, en 3 euro voor een frikandel kan ik misschien verder doen. Maar zo werkt het niet: in Oostende langs de dijk kan je dat vragen, maar niet in Maaseik.”
“Ik heb dit jaar drie prijsverhogingen moeten doorvoeren. Een frikandel was opgeslagen van 1,70 euro naar 2,10 euro. Een verse saté van 3,50 naar 4,50 euro. Ik kon niet blijven opslaan. Hoe duurder je wordt, hoe minder volk er komt. Klanten moeten zelf op hun geld letten. Wie wel nog kwam, bestelde minder. Wie voorheen vier frietjes met saus en dure snacks bestelde, bestelt nog twee grote frieten en een paar frikandellen.”
“Van frituren, tot bakkers en horeca: alle kleine zelfstandigen zitten met de handen in het haar”, besluit Thorsten. “Ik hoor van veel collega’s dat ze nog tot het einde van het jaar doordoen, en stoppen als het dan niet beter is. Ik wacht niet af.”
Bron: Het Nieuwsblad
Zelfstandige uitbaters van kleine supermarkten hebben het eveneens moeilijk om de energiefactuur te betalen. Voor hen zijn het vaste kosten die ze niet kunnen recupereren. Joost Sierens, de uitbater van de Borgerhoutse Carrefour Market, betaalde gemiddeld iets van een 4.000 € per maand - nu: 16.000 €.
Heel wat uitbaters van kleinere supermarkten zitten dus met de handen in het haar. De kostprijs voor energie is op korte termijn verviervoudigd. Als er geen compensaties komen van de overheid, gaat volgens Unizo 65% van de zelfstandige supermarktuitbaters met verlies werken dit jaar. Eén op de drie zit vandaag al in moeilijkheden.
Natuurlijk zijn het niet enkel de kleine zelfstandigen die onder eenzelfde situatie te lijden hebben, maar ook grote bedrijven. Zij staan op hun beurt voor de keuze om hun prijzen drastisch te verhogen, de productie te verlagen - of, om gewoonweg de activiteiten tijdelijk stop te zetten.
Gewone mensen worden beïnvloed...
Na de ‘Don’t Pay’-beweging in Groot Brittannië circuleert ook in België de oproep om vanaf oktober de energiefacturen niet meer te betalen. ‘Wij betalen niet’, heet de actie in Vlaanderen: ‘Wij hebben dit probleem niet veroorzaakt, wij moeten het niet oplossen’, klinkt het op de website. Maar een energiefactuur negeren, kan grote gevolgen hebben, want: de energieleverancier zal de onbetaalde facturen proberen te recupereren via juridische acties.
In Vlaanderen, bijvoorbeeld, is wettelijk vastgelegd welke stappen er gevolgd moeten worden bij wanbetaling. Na enkele waarschuwingen kan de commerciële verdeler mensen weigeren en stappen ze automatisch over op netwerkbeheerder Fluvius, waar ze duurdere tarieven zult moeten betalen...
Op de website van ‘Ik Betaal Niet’ wordt zelfs opgeroepen om “samen het afsluiten van de meters te verhinderen bij je vrienden en buren”.
Dat is onmogelijk aangezien er bij de overstap naar Fluvius een digitale meter wordt geïnstalleerd en de afsluiting vanop afstand kan gebeuren. Ook wanneer men aan die laatste stap komt, zullen de onbetaalde facturen nog geïnd kunnen worden, mét toeslagen. De energieleveranciers vragen dan aan iedereen ook om voor hun eigen goed geen gehoor te geven aan die actie.
Dus, beste eclecticus, geef mensen deze goede raad, hé! :-)
"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voel je je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik hier en, alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je een (bak)steentje bijdraagt, mogen we jouw naam hieronder publiceren? -
- Ook kan je in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Meteorieten zijn hoogstwaarschijnlijk zo oud als onze planeet: eentje kopen?
Prachtige geode amethist schedel van 4 kg 340 gram zoekt een warme thuis.
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!