Transactionele analyse, TA, afgekort, is de term die gebruikt wordt voor de persoonlijkheidstheorie en tevens psychotherapeutische behandelmethode zoals deze is ontwikkeld door de Canadese psychiater Eric Berne (1910 – 1970) in de jaren ‘50 van de twintigste eeuw. Hij is eveneens de auteur van meerdere boeken, waarvan "Games People Play" het meest bekend werd en nog altijd een aanrader is.
De TA gaat ervan uit dat ervaringen in de vroege levensjaren ervoor zorgen dat een mens besluiten neemt over zichzelf en zijn omgeving. Deze positieve, of negatieve besluiten, zijn van invloed op de kwaliteit van de verdere levensloop.
Groei en ontwikkeling worden geremd door negatieve besluiten, zoals bijvoorbeeld: ik ben niet OK, jij bent niet OK - terwijl positieve besluiten een stimulerende invloed hebben, waaronder: ik ben OK, jij bent OK. Meer hierover vind je in het boek en bestseller ‘Ik ben o.k./jij bent o.k.’ uit 1967 van psychiater Thomas Harris (1910-1995), wiens mentor Eric Berne was.
Er worden drie soorten scripts onderscheiden, die van de winnaar, de verliezer en de niet-winnaar. Deze drie typen scripts kunnen zich ook afspelen binnen één en dezelfde persoon.
Behandelmethoden zijn erop gericht de scripts te analyseren en door gedragsveranderingen te proberen het script om te buigen. Hiertoe wordt een contract afgesloten met de behandelaar, waarin therapeutische doelen zo concreet mogelijk worden omschreven. De manieren waarop de doelen worden bereikt - anders gezegd: de daadwerkelijke behandelmethoden - zijn uiteenlopend.
Op dit ogenblik wordt de TA nog steeds wereldwijd gebruikt als theorie voor communicatie en methode van verandering, binnen de vier velden: klinisch, counselling, onderwijs en organisaties.
Nota: We zijn volop onze Encyclopedia Spiritualia aan het aanvullen... Heb je ooit zélf op de één of andere manier persoonlijke ervaringen opgedaan met Transactionele analyse? Of, weet je er iets meer over te vertellen? Laat het ons weten via 'Mijn Commentaar' hier onderaan.
Interessante, reclameloze bijdragen, met een encyclopedische inhoud, en bijgevolg: een meerwaarde voor onze lezers, komen in onze rubriek Encyclopedia Spiritualia terecht, waarvan hier de link!
Eender wat op reclame lijkt, wordt automatisch verwijderd. Hopelijk kun je hier enig begrip voor opbrengen. Want, indien jij het doet, zullen de duizenden anderen het ook doen, nietwaar? Bovendien is elke vorm van opgedrongen reclame storend voor de lezer, tenzij hij/zij er zélf naar vraagt via de rubriek 'Zoek&Vind' en de 'Zakelijke Blogs'.
Stel je interesse in doelgerichte reclame, en/of streef je naar meer naambekendheid? Klik dan even op deze Zoek&Vind link.
Hoe langer en veelvuldiger je bij ons adverteert, hoe sterker jouw naambekendheid. En, voor reclame betalen, zou in wezen geen probleem mogen zijn, integendeel! Want..., verantwoorde reclame zou zelfs een bestaand probleem kunnen oplossen.
- Zoek&Vind... indien je zowel meer klandezie evenals naambekendheid op prijs stelt -