ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Heeft God nog een toekomst? …

Michael Shermer, Sam Harris, Deepak Chopra en Jean Houston confronteerden elkaar in een debat waarin God versus Wetenschap werd afgewogen.
door Tsenne Kikke - dinsdag 24 mei 2011 1:36

Ongeveer 72% van de mensheid gelooft in het bestaan van de een of andere godheid. Nietsche beweerde nochtans dat God dood is. Betekent dit dan dat al die mensen een dode god aanbidden? En, doodt de huidige wetenschap God? Of, brengt het ons dichter bij God? Om die vragen te beantwoorden gingen Michael Shermer, Sam Harris, Deepak Chopra en Jean Houston een onderling debat aan. Dit debat greep plaats in het Technologisch Instituut van Californië in de aanwezigheid van een duizendtal aanhoorders.

Indien we de vraag stellen: 'Heeft God nog een toekomst?' is het wel belangrijk om onszelf in de allereerste plaats af te vragen of we het wel over dezelfde godheid hebben.

De vraag impliceert ook dat er een God heeft bestaan, anders kan hij in de toekomst niet voortbestaan. Een mens kan in eender wat geloven, maar geloof op zichzelf brengt ons nergens. Het brengt ons nergens, omdat geloven betekent dat men iets niet weet. Ik kan geloven dat het morgen misschien kan regenen, of geloven dat er aliens of engelen bestaan, maar dat geloof is zó persoonlijk dat een ander daar hoogstwaarschijnlijk weinig of niets aan heeft. Tenzij die persoon mijn geloof overneemt, klakkeloos kopieert dus.

Anders gezegd: vooraleer we de vraag kunnen beantwoorden, moeten we weten dat God bestaat vooraleer we kunnen debatteren of die God ja dan neen nog wel een toekomst heeft. En, nogmaals: over welke godheid gaan we het dan hebben? Over Quetzalcoatl, Allah, Zeus, Osiris, Dionysius, Ra, Helios...? En zo bestaan er nog tientallen anderen. En, in Niets geloven - of in een Niet Iets, is ook een geloof.

Oké, laten we de mensen die dat debat houden het niet al té moeilijk maken en naar hun gezichtspunten luisteren...

Deepak Chopra beweert het bestaan van God te vinden in het feit dat de mens uit 99,999% lege ruimte bestaat. "Elektronen," zegt hij, "zijn vibraties die miljoenen keren per seconde aan en uit flikkeren en al miljoenen jaren bestaan. Om die reden is het gehele universum een kwantum luchtspiegeling. Anders gezegd: we worden voortdurend opnieuw en opnieuw geschapen. Genesis gebeurde niet in een oogwenk. Genesis is nu."

Michael Shermer, eerder een fundamentalistische christen die zich tot een antireligieuze scepticus converteerde, werd knettergek van dit soort prietpraat en noemde Chopra 'Dr. Woo Woo'. "Deepak Chopra," zei hij, "is het prototype van de definitie van wat we pseudowetenschap noemen. Deepak gebruikt een hoop jargon en wetenschappelijke termen, maar op zeer onwetenschappelijke, zeer onduidelijke, ongedefinieerde manieren vermengt hij het met religie en spiritualiteit opdat het voor een buitenstaander goed in de oren klinkt."

Sam Harris, ook een controversiële Amerikaanse atheïst, steunde Michael Shermer in zijn uitspraken. Op de vraag of God nog een toekomst had, antwoordde hij met: "Ja, als een fictief personage".

"Zaken die God vroeger uitlegde, worden nu door natuurlijke krachten uitgelegd," zei Shermer. "Het geloof in God, de soort God waaraan je geloof hecht én de vorm van religie die je aanhangt, zijn sterk afhankelijk van de plaats en het land waar je bent geboren. Deze feiten alleen al vertellen ons dat er een sterk cultureel component overheerst."

Hij vervolgde met: "We hebben de neiging om naar de wereld te kijken en daarin betekenisvolle patronen te vinden en op die patronen leggen we dan intentionele verbanden en tussenkomsten. Deze intentionele tussenkomsten zijn dingen, zoals geesten, spoken, goden, demonen, engelen, buitenaardse wezens, enzovoorts. En God is daar een versie van. Het is een projectie van hetgeen onze hersenen doen teneinde de dingen te begrijpen en een betekenis aan de wereld te geven."

Voor Shermer is dit het bewijs dat mensen God creëerden, en niet andersom.

In antwoord daarop deed Chopra beroep op het grootste gebied van hedendaagse wetenschappelijke mysterie, namelijk: de kwantummechanica, die de allerkleinste deeltjes waaruit materie bestaat, onderzoekt.

"Wetenschap vertelt ons vandaag de dag dat de essentiële geaardheid van realiteit de non-lokale correlatie is," zei hij. "Alles is met alles verbonden. Maar er bestaat een verborgen creativiteit. Er zijn kwantumsprongen van creativiteit. Er bestaat zoiets als het waarnemingseffect waar intentie de ruimte-tijd gebeurtenissen orkestreert."

Chopra zei daarbij dat zulke wetenschappelijke ontdekkingen naar een intelligent bewustzijn wijzen dat in het centrum staat van alle creatie.

"Dat is de waarachtige belichaming van woo-woo," antwoordde Shermer hoofdschuddend. "Wat hij bedoelt met non-lokaliteit is, dat alles in het universum met elkaar is verbonden en het is juist dát wat niet de waarheid is."

Harris deed zijn best om iedereen terug met beide voeten op de grond te brengen: "90% van de mensen die nu dit televisieprogramma aan het volgen zijn, hebben nog nooit iets van non-lokaliteit gehoord, en zelfs indien we het hen zouden uitleggen, zouden ze er geen interesse in stellen. Ze maken zich zorgen omtrent Jezus. Ze maken zich zorgen over de botsingen met de moslimwereld. Ze maken zich zorgen over homohuwelijken, et cetera, maar niet over non-lokaliteit."

Het was geen verrassing dat er in de zaal enkele wetenschappers aanwezig waren. Eén fysicus stelde aan Chopra voor om hem een korte les in kwantumfysica aan te bieden teneinde hem te helpen om het gebruik van sommige termen ietwat fijner af te stellen. Chopra aanvaardde het aanbod: "Ik zou graag willen onderwezen worden opdat ik duidelijker in mijn dialoog kan overkomen."

In elk geval stemt dit allemaal tot een nadenken, zolang men zich niet op een fanatieke manier vastklampt aan de reeds vastgeroeste overtuigingen, die geen ruimte laten voor dat na-denken.

Duizenden jaren lang bestaan er eclectici, zoekers naar de waarheid, en mensen die aan Ware Zelfkennis doen, die er veel meer van afweten. Een Zelfkennis, in de betekenis van het 'Kennen van het Zelf', los van het ego en zijn 1001 persoonlijkheden, gekend onder de benamingen 'ikjes' en 'sub-ikjes'.

Bestaat er dan wel een God? In het debat is die vraag logischerwijze onbeantwoord gebleven. Misschien zullen we dit thema ooit nog wel eens in onze rubriek 'Eclecticus' aankaarten, maar net als het thema 'non-lokaliteit: wie is er écht geïnteresseerd in een antwoord? Is eenieder niet tevreden met het ingebakken antwoord dat in het eigen brein gekoesterd is? En, waarom zou het antwoord van een ander waarheidsgetrouwer zijn?... Weet jij het?

Kortom: 72% van de mensheid gelooft in het bestaan van een God, maar slechts 0,01% ervan die het echt weet. De kans dat je zo iemand tegen het lijf loopt is dus klein. Zeer klein zelfs. Nihil zelfs. Maar, zeggen ze in 't Engels: 'Who cares?" en hebben we echt een godheid nodig om ons gelukkiger te voelen en van het leven op een positieve manier te genieten?

Voor de lezers die interesse in dit thema stellen en een inspanning willen leveren om het gehele debat te volgen, heb ik de YouTube-filmpjes hieronder gepubliceerd. Ikzelf heb ervan genoten. Ik wens jou hetzelfde genot toe.

'k Weet het: het vraagt inspanning en het zal jouw bestaande overtuigingen niet wijzigen, gegarandeerd. Maar bekijk het zo: indien je in die zaal aanwezig was geweest, zou het evenveel van jouw tijd hebben gekost + inkomgeld. Tenslotte gaat het ook over jouw godsbegrip, nietwaar?...

Commentaar


Gepost op: 24/05/2011 20:37:46
Het is door mijn slecht gehoor niet mogelijk om de gesprekken te volgen op de You Tube filmpjes. Ik verlaat mij dus op datgene dat Angelus er over verteld. In feite is daar weinig aan toe te voegen. Even moeilijk als het is om iemand te vinden of te geloven dat zo iemand bestaat die weet dat God bestaat of niet, is het om een 'Volwassen' gesprek aan te gaan over dit onderwerp met de bedoeling van elkaar iets te leren, al was het maar om vast te stellen hoeveel verschillende manieren er zijn waarop iemand iets verstaat en waarom dat zo zou kunnen zijn. Wetende dat het verschil tussen twee mensen op dit vlak groter kan zijn dan tussen een mens en een dier is al een serieuze hint in deze richting. Meestal zal een onbevooroordeelde luisteraar (voor zover die al bestaan) met de vruchten gaan lopen van zulke discussies waarin iedereen meestal op zijn eigen stek blijft zitten. Ook is een televisiedebat niet geschikt om dergelijk onderwerp vruchtbaar te behandelen, daarvoor is dat medium veel te vluchtig en te commercieel ingesteld.

Wel moet het van mijn hart dat er in de spirituele wereld inderdaad te gemakkelijk op de kar wordt gesprongen van de kwantummechanica. Het is een oud zeer dat eigen is aan de manier waarop er eeuwen met het begrip geloof in deze wereld is omgesprongen. M.a.w. religieuze dogma's moest je niet onderzoeken maar aanvaarden, geloven. De mens wikt maar God beschikt. Welke rechtvaardiging er ook mag schuilgaan achter dit dogma, voor die mensen die om diverse redenen hun denkvermogen en hoger gevoel niet bewust en dus gewild gebruiken en weerstand voelen tegen bepaalde wetenschappelijke tendensen (die soms kunnen gerechtvaardigd zijn) of theorieën, zonder zich af te vragen door wat deze worden veroorzaakt (misschien ligt de oorzaak in hun intellectuele luiheid en de daaruit voortspruitende automatisch opgedane vooroordelen) en die toch niet voor dom willen doorgaan (dat is immers een taboe), die lenen zich gemakkelijk tot de spirituele wereld waarin ook alles te koop is en waarin men kan doen alsof men boven de wetenschap is uitgestegen zonder dat men ooit een werkelijk intellectuele inspanning tot begrijpen van zichzelf en de wereld heeft gedaan. Werkelijke spiritualiteit is even moeilijk, zelfs nog moeilijker dan wetenschap omdat men zich hier niet kan wegsteken achter het te onderzoeken object dat je nu zelf bent.

Ik wil hier twee voorbeelden aanhalen van de wijze waarop er in de spirituele wereld uit onbewuste intellectuele gemakzucht (NB: Onbewust is iets dat tegengesteld is aan spiritualiteit!) omgaat met wat het kwantumonderzoek heeft vastgesteld. Dat zijn het 'dubbelspleet-experiment' en 'het onzekerheidsprincipe van Heisenberg'.

Door het 'dubbelspleet-experiment' zou er zijn vastgesteld dat de waarnemer het waargenomene beïnvloed. Dat is in spirituele kringen aangegrepen om het goddelijke scheppende karakter in de mens aan te tonen en als bevestiging voor hun geloof dat het heelal niet mechanisch is en vrije wil dus geen illusie is. Of deze aanspraken op zich juist zijn, daarover spreek ik mij hier niet uit. Ik wil alleen laten zien dat men dit experiment beter niet gebruikt als bevestiging, want als deze niet klopt dan valt hun vermeende claim in het water. Uiteraard zal men dan niet zover gaan dat men ook hun claim laat vallen. Als je over zo'n 'dubbelspleet-experiment' leest of er naar kijkt, dan zou moeten opvallen dat de experimentator 'als persoonlijkheid' zelf geen invloed uitoefent op de bizarre resultaten van het experiment zelf. Het is niet zijn aanwezigheid die dit resultaat veroorzaakt, maar het toestel dat wordt gebruikt om trachten vast te stellen welke weg, bijvoorbeeld, een foton heeft genomen. M.a.w. het resultaat is afhankelijk van welke opstelling van apparatuur men gebruikt. De experimentator was in beidde gevallen aanwezig, maar niet de gebruikte apparatuur.

En dan die 'onzekerheidsrelatie' die zou aantonen dat er hierdoor ruimte is voor vrijheid omdat het gedrag van individuele deeltjes niet kan worden vastgesteld. Men beseft niet of vergeet zo gemakkelijk dat toeval of onvoorspelbaarheid geen bevestiging zijn voor de mogelijkheid tot vrije wil. Integendeel! Vrije wil bestaat uit kennis van de natuurwetten en het verband met zichzelf en het toepassen van dit inzicht. Als dit onvoorspelbaar was, dan pas zou vrije wil een illusie zijn. Hoe zou ik mijn vrije wil kunnen uitoefenen als het veronderstelde fundament van de wereld, met name het gedrag van elementaire deeltjes onvoorspelbaar was?

We moeten er ook rekening mee houden dat een deeltje in een lichaam geen individueel bestaan leid en het gedrag ervan verandert. Gurdjieff: 'Materie blijft altijd hetzelfde, maar de materialiteit ervan kan veranderen.

NB: Voor wie over dit alles meer wil weten, die raad ik het boek 'Op zoek naar het wonderbaarlijke' aan en een cursus hierover bij de plaatser van deze nieuwsberichten in 'Spiritualia', namelijk Angelus.

curazon Gepost op: 29/12/2012 12:34:51
curazon

Uiteraard heeft god wel een toekomst.

Denk dat godsdiensten niet zo''n goed godsbegrip hebben.

Hier word god eigenlijk maar in het midden gehouden omdat niemand over god een duidelijke verklaring kan geven, en dus eigenlijk maar aangenomen word, zonder verder zich om het begrip god te bekommeren.

 

 

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:
Mijn e-mail adres:
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht