ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Het automerk Jaguar richt zich tot een totaal nieuwe doelgroep…

En in de videoclip is er geen auto te bespeuren, tenzij onder een zeil…
door Tsenne Kikke - zondag 24 november 2024 5:50

Over een ander stukje knettergekke wereld als tijdelijk schouwtoneel... Anders gezegd: ditmaal heb ik het niet over Gaza of Oekraïne, maar over de meest luxueuze Jaguar...

Het Britse luxemerk Jaguar heeft zijn meest klassieke merk radicaal opgefrist met een nieuwe woke-spot op het internet die de wenkbrauwen doet fronsen. Die 30 seconden durende spot begint met een felgele lift die opengaat om een half dozijn androgyne modellen te onthullen, gekleed in levendig gekleurde, monochrome kostuums - maar geen auto in de buurt...

Vervolgens flitsen de mensmachines achtereenvolgens op het scherm, waarbij hun dramatische outfits worden getoond in combinatie met holle frasen als “creëer uitbundig”, “leef levendig”, “schrap gewoon”, “doorbreek vormen” en “kopieer niets”. Waarschijnlijk met de bedoeling om welbepaalde menstypen te inspireren om een Jaguar aan te kopen? Best is dat ze nu al maar beginnen sparen...

In een toespraak tijdens een LGBTQ-award-evenement van vorig jaar zei Santino Pietrosanti, hoofd merkstrategie bij Jaguar, dat Jaguar het “niet alleen over nieuwe auto's” had, maar over “het omarmen van het volledige spectrum van menselijk potentieel en creativiteit”

En in een toespraak tijdens een LGBTQ-awardshow vorige maand trok hij het doek open over de veranderende bedrijfscultuur - en schepte op over het implementeren van een 'woke'-agenda op de werkvloer.

De autofabrikant debuteerde de voorbije dinsdag met een nieuwe advertentie waarin catwalkmodellen met asymmetrische kapsels en felgekleurde haute couturekleding rondlopen in een Mars-achtig landschap dat baadt in het felroze.

“We hebben meer dan 15 DEI-groepen opgericht, zoals 'Pride', 'Women in Engineering' en 'Neurodiversity Matters'. We hebben belangrijke beleidsherzieningen gelanceerd zoals 'transitioning at work' om gelijkheid en ondersteuning te stimuleren voor onze gemeenschappen die individualiteit omarmen als onze superkracht,” glunderde Santino voor een juichend publiek tijdens de Virgin Atlantic Attitude Awards in Londen.

Tussen haakjes: DEI staat voor: Diversity, Equity, and Inclusion. 

Jaguar onthulde ook plannen om het historische grommende jaguar-logo voor zijn elektrische auto's te schrappen en te vervangen door een nieuw symbool, namelijk: met de letters J en L. Of zijn het ‘j’ en een ‘r’? Hoogstwaarschijnlijk. De rebranding wordt omschreven als een “krachtige viering van het modernisme” dat “hoofdletters en kleine letters naadloos in elkaar laat overvloeien in visuele harmonie”.

Eigenlijk is de jaguar niet volledig verdwenen, maar prijkt op de achterzijde van de toekomstige wagens en springt in de andere richting. Hieronder zie je de 3 nieuwe logo's.

Behalve nieuwe logo's en flitsende kleuren komt er straks ook nog een 'kunstwerk' bij. Op 2 december wordt het gepresenteerd. Een vooruitblik op het eerste model van de vernieuwde Jaguar die onder een zeil in de videoclip niet te zien is?

Maar niet iedereen was onder de indruk van de linkse wending van het iconische bedrijf. De debuutcommercial, die op X al meer dan 50 miljoen keer bekeken is, werd dan ook door critici en haters op de korrel genomen.

“Verkopen jullie auto's?” vroeg Elon Musk, CEO van Tesla en X, in een reactie.

Veel gebruikers trokken de wijsheid van Jaguar's marketingteam in twijfel en sommigen droegen zelfs oplossingen aan, waaronder:...

- “Hoi, @Jaguar. Ik heb jullie vreselijke advertentie gerepareerd. Het duurde twee minuten,” twitterde een gebruiker, die een nep-autoreclame bijvoegde met een schaars gekleed model naast een zwarte luxe sedan.

- “De schade die deze Jaguar-marketing heeft aangericht aan een eens zo iconisch merk zou moeten worden bestudeerd,” grapte een andere gebruiker. “Hun sociale team maakt gewoon een absolute puinhoop van al het reputatiekapitaal dat #Jaguar in tientallen jaren heeft opgebouwd. Laat domme stagiairs geen merken meer kapen."

Jaguars waren indertijd vaak statussymbolen voor rijke ondernemers, maar er wordt gevreesd dat de rebranding potentiële nieuwe klanten zal afschrikken. Sommige gebruikers zeiden zelfs dat ze overwogen hun Jaguar-bestellingen te annuleren; dit, in het licht van die controversiële spot.

Het bedrijf heeft ondertussen tot 2026 een pauze ingelast om nieuwe modellen te introduceren, terwijl het zich voorbereidt op een herlancering als een volledig elektrisch merk. Hopelijk vindt het voldoende kopers. Misschien krijgt men er een androgyne chauffeur bij. Voor een nacht of twee, bedoel ik... :-)

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook eventueel via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publicerenLaat het ons weten! -

Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog ...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie… 
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.

Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?

Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:
Mijn e-mail adres:
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht