Toeschouwers zijnde, kunnen we beseffen dat we nu eenmaal in een knotsgekke wereld leven. Maar feit is daarbij wel dat Moeder Natuur de laatste tijd met recht en rede aan het rebelleren is.
Waarover gaan we het nu eventjes hebben?... Wat dacht je van mensen die tegenwoordig een deel van hun ware geaardheden zomaar tentoonspreiden? Toch waren er tijden dat men over veel meer zelfrespect beschikte...
Zo konden we vandaag lezen dat vijf bekende Belgische koppen zich voor het eenmalige VTM-programma ‘Make your mind up’ lieten inschrijven. Ze hesen zich op torenhoge hakken en verhulden zich onder een dikke laag make-up, aangevuld met gigantische pruiken en valse wimpers.
De verrassing – en meteen de winnaar van de hele show – was CD&V-voorzitter Sammy Mahdi. De knaloranje jurk (de kleur van de christendemocraten) met leiband (een verwijzing naar Mahdi’s viervoeter Pamuk) konden tellen als hints. De SM-outfit verwees naar zijn initialen. Naar de betekenis van de blauwe tong was het wel even zoeken, maar ook die bleek een ode aan zijn hond Pamuk. “Dat was een extra ingeving van het laatste moment, waar het team plots mee afkwam. Ik vond dat geniaal”, zei Mahdi.
“Het was een heel zotte ervaring om hieraan mee te doen, en dat ik heb gewonnen, vind ik al helemaal straf! Ik heb wel even moeten nadenken of ik zou meedoen. Maar er zijn de toestanden in Amerika, waar shows als deze worden verboden in bepaalde staten, er is de situatie in Oost-Europa, waar de vrije meningsuiting onder druk staat. De Italiaanse versie van deze show mocht zelfs niet uitgezonden worden. Dat heeft er allemaal voor gezorgd dat ik besliste om wél mee te doen. Dit programma had zowel een entertainende functie als een maatschappelijke boodschap en dat maakt het zo waardevol. Ikzelf én mijn partij staan voor de vrijheid om te zijn wie je wil zijn. Dat is heel belangrijk.”
Voor negatieve reacties uit extreemrechtse hoek is Mahdi niet bang. “Die zouden alleen maar aantonen waarom shows als deze belangrijk zijn. En waarom mensen als ik hieraan mee zouden moeten doen. Het maakt het statement alleen maar groter”, zei hij.
“Een vervolg ga ik aan dit optreden niet meteen geven”, stelde Mahdi gerust. “Je zal me dus ook niet door de Wetstraat zien lopen op hakken. Dat zou trouwens heel gek zijn, ik ben al groot en dan steek ik overal nog harder bovenuit. Die hakken zijn wel een 20 centimeter hoog, hè! We mochten ze wel mee naar huis nemen. Daar ben ik als aandenken erg blij mee.”
Geen nieuw fenomeen
"De voorzitter van de voormalige CVP (Christelijke Volkspartij) die een dragshow wint, dat zijn woorden die ik enkele jaren geleden niet had uitgesproken denk ik. Het is toch bijzonder", zei professor politieke communicatie Peter Van Aelst (UAntwerpen). Hij doet al meer dan twee decennia onderzoek naar hoe politici burgers proberen te overtuigen.
"Politici die een breed publiek willen aanspreken door deel te nemen aan entertainment-programma’s op tv, dat is natuurlijk geen nieuw fenomeen." In 2001 schreef Van Aelst al over “ver-laatstse-showing” van de politiek, verwijzend naar de populaire talkshow. "Sinds ik de politiek volg, duiken politici op in luchtigere tv-formats om een ander, persoonlijker, aspect van zichzelf te tonen."
"Vroeger vertelden politici op tv iets persoonlijk, tapten een pint of namen deel aan een quiz. De laatste jaren duiken ze op in straffere programma’s. Maar dat ligt eerder aan de formats dan aan de politici denk ik. Programmamakers gaan op zoek naar steeds straffere formats, politici blijven gewoon ja zeggen", aldus Van Aelst. "Rousseau en Mahdi hebben hetzelfde doel als Leterme en Vandelanotte wanneer die bijvoorbeeld opdoken in "Debby en Nancy" lang geleden, namelijk een breed publiek bereiken."
Werkt het?
Levert zo'n deelname een politicus iets op? Van Aelst denkt van wel. "Het is zeker zo dat Bart De Wever door zijn deelname aan 'De Slimste Mens ter Wereld' uitgegroeid is tot een bekende Vlaming. Dat voorbeeld heeft het idee voor andere politici versterkt dat deelnemen aan entertainment-programma’s electoraal meer oplevert dan debatteren in Terzake. Daar krijgen ze natuurlijk moeilijke vragen voorgeschoteld."
"Je zou kunnen zeggen dat Mahdi’s deelname aan programma als 'Make Up Your Mind' discussie aanwakkert over LGBTQ+-rechten, dat is positief. Maar het is toch ook tekenend voor het gebrek aan vertrouwen en interesse in de politiek. Politici moeten burgers in de eerste plaats aanspreken met hun ideeën, niet door zo ver te gaan in een tv-programma", besloot Van Aelst.
"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook eventueel via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten! -
- Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Prachtige geode amethist schedel van 4 kg 340 gram zoekt een warme thuis.
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!