Dat farao’s intensief met religie bezig waren, is duidelijk. De oude Egyptenaren hielden er honderden goden en godinnen op na. Veel van die goden ontmoeten we in de machtige graftombes die de farao’s en hoge bewindslieden voor zichzelf lieten bouwen. Wandschilderingen en reliëfs laten zien hoe overledenen goden ontmoeten en vereren, en laten er eigenlijk geen twijfel over bestaan: religie speelde een sleutelrol in het leven van de Egyptische elite.
Over de bijzondere relatie tussen de farao en de Egyptische goden is al veel gezegd en geschreven. Dat is logisch; de tempels en graven en andere imposante gebouwen die farao’s achterlieten, getuigen stuk voor stuk van hun geloofsleven. Dat geloofsleven was in veel opzichten niet te vergelijken met dat van de gewone Egyptenaar. Tanja van der Zon, projectleidster van de tentoonstelling ‘Goden van Egypte‘ die momenteel in het Rijksmuseum voor Oudheden tot en met 31 maart 2019 te zien is, vertelde er meer over...
“Het leven van de gewone Egyptenaren was doordrenkt met religie en werd voor een groot deel bepaald door wat de goden van hen wilden,” vertelde zij. “Farao’s waren afgevaardigd door de goden, De Egyptische goden streefden naar orde en regelmaat in de kosmos – ook wel Ma’at genoemd – en de farao moest dat, als plaatsvervanger van de goden op aarde, zien te regelen.”
En om dat te kunnen bewerkstelligen, vervulde de farao eigenlijk meerdere functies. Hij was niet alleen koning, maar ook opperbevelhebber van het leger, opperrechter én opperpriester van iedere tempel in Egypte.
“De Egyptenaren geloofden dat hun goden niet alleen in de hemel leefden, maar dat de ziel van de goden ook naar de aarde kon trekken en dan bij voorkeur zijn intrek nam in de tempel.” Geen wonder dat er in heel Egypte talloze van die tempels verrezen.
“In het diepste deel van die tempels was een godenbeeld te vinden,” vertelde Van der Zon. Als opperpriester mocht eigenlijk alleen de farao dat godenbeeld bezoeken. Maar hij had natuurlijk niet voldoende tijd om al die tempels af te gaan en de godenbeelden de aandacht te geven die zij vereisten. Daarom stelde hij priesters aan die dat werk voor hem deden. “Zij wasten dagelijks het godenbeeld, kleedden het aan en brachten offers.”
Bron: Scientias.nl
De meeste zaken wisten we al, of we konden ze vermoeden, behalve misschien het feit dat priesters godenbeelden dagelijks wasten... Daarover vond ik het volgende op een Engelstalige website...
The daily temple rituals were not for the benefit of congregation, nor an act of appeasement or sacrifice performed on behalf of the people. They were to honor the god by paying him courtesy and respect, and to return the blessings and gifts, which he had bestowed upon the land, and in return receive more blessings. The statue of the god was housed in a shrine in the innermost sanctuary of the temple. It was made of stone or gilded wood, or even solid gold inlaid with semi-precious stones. It was considered the receptacle of the spirit of ka of the deity, not merely an idol.
As the morning sun appeared first over the horizon, the priests would intone the dawn hymn that began "Awake in peace, great god" (often the name of the specific god would be inserted herein). The most senior priest approached the sanctuary within the dimly lit temple, and break the door seal and open the sanctuary door. A ritual prayer would be spoken four times over the image of the god, giving the god back his soul so that he could reassert his physical earthly shape.
The gods image was cleansed, rubbed with oil, and purified, its old garments removed, and incense burned to fumigate the sanctuary. The image was re-dressed in new linen garments of white, red, blue and green colors, had perfumes and cosmetics applied to his face, and was adorned with jewels.
The breakfast meal was then laid out before the shrine and the god. There was bread, joints of meat, roasted fowl, baskets of fruit and vegetables and jars of beer and wine. All the offerings were prepared in the temple kitchens, using produce from the temple estates, awarded to the temple by the king, from tithes given by tenants of the estates, or from wealthy landowners. When animals were prepared for their meat, no blood was spilt on the gods altar, nor was the animal slaughtered in the sight of the god.
Once the god had his fill, the food was removed, perhaps first to be placed before the shrines of lesser deities, and then returned to the kitchens to be distributed as wages to the temple personnel. The image and the entire sanctuary was then sprinkled with water, five grains of natron and resin were placed on the floor, and more incense wafted. The doors of the sanctuary were then closed and resealed.
These rituals were performed three times, morning, noon and dusk, though the latter two were briefer. After the evening meal, the gods vestments were removed before the cult statue was returned to the shrine and the Evening Hymn was recited and/or sung.
Ja!... Spiritualia is er speciaal voor jou; dit, dankzij enkele sponsors!
Maar, er is nog immer nood aan meerdere sponsors - vooral, omdat 2019 voor de deur staat. Niet enkel en alleen om de zware kosten te helpen dragen, maar vooral om met-ter-tijd een budget te vergaren waardoor deze website naar buiten toe beter kan worden gepromoot.. En, sponsoren kan al vanaf 1 euro. Meer info, of interesse?.... Klik op deze link.
Indien je een zelfstandige bent, kan je jezelf via Zoek&Vind aanmelden. En jawel: als je geen behoefte hebt aan klandezie of naambekendheid kan het natuurlijk ook volledig gratis, zolang deze website blijft bestaan. Denk daarbij: "Dankzij die enkele sponsors..." :-)