Volgens Paus Benedictus XVI is het homohuwelijk een bedreiging voor het gezin, en zo voor de "toekomst van de mensheid zelf". De paus zei dit maandag in een toespraak voor de diplomaten van het Vaticaan.
In de toespraak besprak de paus economische en sociale thema’s. Daarbij had hij vooral aandacht voor de opvoeding van kinderen, waarvoor volgens hem een traditioneel gezin van man en vrouw onontbeerlijk zijn.
De opvoeding van de jeugd is volgens de paus een centrale factor in de weg naar vrede. Die opvoeding moet beginnen in het gezin dat gebouwd is op het het huwelijk van man en vrouw en dat open staat voor het doorgeven van het leven. Deze “kiemcel van iedere samenleving” heeft dringend wettelijke bescherming nodig, aldus Benedictus XVI.
"Dit is niet zomaar een eenvoudige sociale conventie, maar een fundamenteel pijler van elke gemeenschap. Een beleid dat het gezin ondermijnt, bedreigt de menselijke waardigheid en de toekomst van de mensheid zelf", voegde hij eraan toe.
De paus verwees daarmee onder meer naar het homohuwelijk en de liberalere abortuswetgeving in steeds meer landen. Het Vaticaan en haar vertegenwoordigers protesteren al langer tegen de legalisatie van het homohuwelijk overal ter wereld.
De Rooms-katholieke Kerk verkondigt al jaren dat homoseksuele neigingen op zich niet zondig zijn, maar 'de daad' wel, en dat kinderen in een 'traditioneel gezin', met vader en moeder dus, moeten opgroeien.
Toch komen homo's meer en meer in het nieuws. De Franse autofabrikant Renault zette zijn model Twingo in de kijker met een opmerkelijke reclamespot waarin een jonge vrouw haar vader naar het altaar begeleidt voor een homohuwelijk. In het de reclamespot maakt een jonge vrouw, geflankeerd door haar vader, zich klaar voor een huwelijk. Het tweetal rijdt in een helblauwe Renault Twingo naar de kerk waar de bruidegom al staat te wachten. Vader en dochter struinen door het middenpad, maar op het laatste moment is het de dochter die haar vader succes wenst met zijn huwelijk. Waarna het homokoppel in de wagen wegsjeest. De slogan is ‘De tijden veranderen, Twingo ook’.
Jazeker, de tijden zijn veranderd, en hoe! Lange tijd geleden werd homofilie aanzien als een ziekte. Daar is ondertussen veel verandering in gekomen, gewoonweg omdat het niet over enkelingen gaat, maar wereldwijd, over miljoenen en miljoenen mensen. De kunst bestond er dus uit om die andersgeaarden te accepteren; iets, waarin we best zijn gelukt. Niet voor 100%... maar, wat zit er in deze knotsgekke wereld voor 100% goed in elkaar? In Griekenland, bijvoorbeeld, besliste de overheid onlangs nog dat pedofilie op de lijst staat van erkende handicaps.
Van zodra je als ouder moet aanhoren dat jouw zoon homo is, of je dochter lesbisch, is dat wel een zware klap die men verplicht moet incasseren. Mijns inziens vrees ik dat je het als ouder vroeg of laat zult moeten accepteren - indien je met die zoon of dochter in contact wilt blijven staan wel te verstaan. Een mens wordt dus als het ware psychologisch geblackmailt. Het is te nemen of te laten. Of, vertaal ik het verkeerd?
En holebi’s krijgen meer en meer aandacht. Ben je een jonge holebi en weet je niet goed hoe je dat best aan je familie en vrienden vertelt? Dan heeft VTM de geknipte oplossing. Zij sturen een cameraploeg op je dak en laten je onder hun voyeuristische begeleiding anderen inlichten.
Het programma was al eens te zien op de Nederlandse omroep en was daar een waar succes. Nu wil VTM het succesverhaal overdoen. Zij kochten de rechten van het tv-format en willen zo een realityprogramma maken rondom homoseksuele en lesbische jongeren die op tv hun ouders, familie en vrienden inlichten over hun geaardheid.
Hieronder vind je alvast een idee van de Nederlandse versie, en het tweede filmpje werd met een verborgen camera gemaakt... opdat je een idee verkrijgt van hoe zo'n programma in elkaar wordt gestoken!