ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

De taal der lippen: wat schuilt er achter een kus?

Van de hand van Lana Citron verscheen zopas het boek 'Handboek voor de Kus'. Het boek is opgevuld met allerlei weetjes en curiosa met betrekking tot de kus. Zelfs 'professionelen' kunnen er misschien nog iets uithalen. Wie weet?
door Tsenne Kikke - zondag 5 december 2010 23:15

Van Lana Citron verscheen onlangs 'A Compendium of Kisses'. In het Nederlands werd het onder de titel 'Handboek voor de Kus' uitgegeven. Ik elk geval wist ik niet dat men over dat onderwerp een 200-tal bladzijden mee kon opvullen. Zo lezen we onder de hoofding 'De kus en intimiteit' het volgende ...

Onze goede vriend Christopher Nyrop schrijft in zijn 'The kiss and its history' dat een romantische kus alle andere aardse geneugtes in sublimiteit overtreft, een mening die ik oprecht met hem deel. Barst het hart niet bijna van verwachting in de aanloop naar iemands eerste liefdeskus'? Het vinden van elkaars mond is ontwijfelbaar intiem, terwijl de tongen zich verstrengelen en er een zintuiglijke symfonie losbarst. Het is een hoogst wederzijdse daad, er is geen verschil tussen geven en nemen, terwijl de minnaar de minnaar verslindt.

'Geef je een kus of krijg je er een?' vraagt Cressida in Troïlus en Cressida. Adrianne Blue beschrijft de erotische kus als 'een wederzijdse penetratie van de zintuiglijke oase van het gezicht'. Veel mensen beschouwen de romantische kus inderdaad als intiemer dan seks. Het is geen toeval dat vaak de kus, en niet de geslachtsdaad, in de als mythen voortlevende liefdesverhalen wordt gebruikt om seksuele liefde en intimiteit te beschrijven.

Daarentegen is de kus van oudsher afwezig bij seks die gekocht wordt, zoals in de prostitutie en pornografie (hoewel er wel wordt gekust in pornografie die de vrouw als doelgroep heeft). Prostituees weigeren vaak met klanten te zoenen, omdat dat synoniem is aan een oprecht verlangen naar en ware liefde voor de ander. Door dat te weigeren zou ze emotioneel afstand kunnen nemen.

In een scène uit 'Laughable Loves', een verzameling korte verhalen van Milan Kundera, speelt een stel het 'liftspel'. Ze doen alsof ze elkaar niet kennen en de ander hebben opgepikt. Als zij hem probeert te kussen, wijst hij haar af met de woorden: 'Ik kus alleen vrouwen van wie ik houd.'

'Handboek voor de kus' zit dus boordevol weetjes en curiositeiten daaromtrent. Hier zijn nog enkele uittreksels ...

- In sommige Afrikaanse stammen zoende men elkaar niet op de mond, omdat de mond gezien werd als de poort naar de ziel. Men zou dus via een kus de ziel kunnen stelen, of ziektekiemen en de dood binnenhalen. Vroeger geloofden geliefden blijkbaar dat hun zielen met een kus verenigd zouden worden, omdat de geest in de adem huisde.

- `Op de lippen van geliefden ontmoet de ziel de ziel,' schreef Percy Bysshe Shelley.

- In de 19de eeuw schreef de Franse naturalist en ontdekkingsreiziger Alfred Grandidier dat 'de onzichtbare luchtstroom die onafgebroken door de mond komt, niet alleen voor ons maar ook voor wilden een teken van leven is en tevens de manifestatie van de ziel - het parfum ervan, zoals ze dat zelf noemen - en als ze zich verenigen en elkaars adem en geur opzuigen, denken ze feitelijk dat hun zielen versmelten.'

- Het naar buiten zuigen van de ziel is altijd al een favoriete allegorie van de poëtische avant-garde geweest. Alfred Lord Tennyson schreef: 'Zoals het zonlicht de dauw drinkt, zo zoog hij eens met een lange kus mijn ziel door mijn mond naar buiten.' En Robert Browning speculeert in 'A Toccata of Galuppi's': Wat was er van de ziel over, vraag ik me af, toen het kussen moest ophouden?'

- De vampierenkus is het tegenovergestelde van de traditionele, tedere kus - in plaats van de ziel te voeden zuigt de kus van de vampier het leven weg, zodat het kwaad kan binnendringen en alle moraliteit wordt vernietigd. Met een vampierenkus sterft de zedelijkheid - de kus steelt de ziel en de rust van de hemelse vrede. Je sterft meteen, of voegt je bij het legioen ondoden, die op de levenden azen en alle fatsoen wegvagen. Een onklaar gemaakte vampier verandert in een volbloed vamp. In samenlevingen waar men minachtend over kussen dacht, moest misschien niet alleen de ziel beschermd worden.

- Naar verluidt is de kus in sommige samenlevingen om culturele redenen verdwenen. Bij veel Afrikaanse stammen, vooral bij die waar aan gezichtsverminking gedaan wordt, is zoenen verboden. `Het inbrengen van ringen en andere verminkende voorwerpen in de lippen van vrouwen en de alom toegepaste vrouwenbesnijdenis en infibulatie zijn misschien bedoeld om de vrouwelijke seksualiteit te onderwerpen,' redeneert Adrianne Blue. In zijn reisboek Savage Africa (ca.1862) herinnert William Winwood Reade zich de afschuw van een jonge Afrikaanse toen hij haar kuste.

- Op veel plaatsen ter wereld vindt men ook nu nog dat zoenen in het openbaar onfatsoenlijk is, wat toe te schrijven is aan culturele gewoontes, sociale klasse en/of godsdienstige opvattingen. In 1990 vertelde de in Peking uitgegeven krant Workers' Daily haar lezers dat 'de Europese indringers het kusgebruik naar China hadden gebracht; maar het wordt als een vulgaire gewoonte beschouwd, die heel erg aan kannibalisme doet denken."

- In onze afdeling 'Literatuur' hebben we er nog iets uit afgedrukt. Interesse? ... klik dan op deze link.

Commentaar


Marlies Gepost op: 6/12/2010 16:30:09
Marlies Het filmpje met die apenstunt is waarschijnlijk grappig bedoelt. maar het enige dat in me opkomt is: 'welke bacteriën bevat een apenbek?' Die ene aap gaat lustig met zijn tong in de mond van de onwetende deelneemsters (en sommige kussen hem terug) waardoor zijn bacteriën worden overgedragen, net zoals bij een mensenkus.

Een mensenmond zou, volgens het internet, ongeveer 400 verschillende bacteriën bevatten. Bacteriën uit een apenbek horen niet thuis in een mensenmond. Als we oorzaak en gevolg hierbij betrekken vraag ik me af welke gevolgen deze oorzaak kan hebben? Bacteriënwijs gezien.. Wat gebeurd er als de mens een wondje heeft in de mond?
Er zijn veel ziekten die worden overgedragen van dier op mens en mens op dier, waarvan vele nog niet ontdekt zijn door de wetenschap.
Wanneer een hond me op de mond likt (wat ik tracht te vermijden) heb ik de neiging mijn mond te spoelen, God weet waar dat lieve dier (dan mag het nog mijn eigen hond zijn) met zijn bek en tong gezeten heeft... en welke bacteriën hij overdraagt.

De grap van de stunt is me duidelijk ontgaan.

Tsenne Kikke Gepost op: 6/12/2010 16:49:12
Tsenne Kikke Je hebt groot gelijk! In deze knotsgekke wereld kunnen dingen, die oorspronkelijk als grap zijn bedoeld, bij nader nadenken onverantwoordelijk worden genoemd. Ook in dit geval worden misschien miljoenen mensvreemde bacteriën overgedragen. In elk geval kun je bij het zien van de beelden erbij huiveren - vooral wetende, dat de oorsprong van AIDS, naar het schijnt, bij apen moet gevonden worden ...

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:
Mijn e-mail adres:
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht