Je hebt misschien geen idee van in welke knettergekke wereld we leven, noch heb je misschien geen jota besef van het primitieve bewustzijnsniveau van de gemiddelde mens. En die mensen kunt je van alles en nog wat wijsmaken, nooit wijzer maken - want, wat je hen ook tracht mede te delen: ze blijven leven met de duivel die ze kennen en waarmee ze zijn getrouwd. Zeg hen dus niet dat duivels, engelen, goden, geesten, en zo meer, enkel en alleen in verbeeldingswerelden bestaan; werelden, waaruit ze tenslotte ontsproten zijn. Anders gezegd: voor waarheden staan mensen zelden open. Maar, wat is 'waarheid'?
Wereldwijd bestaan er dan ook iets meer dan 4.000 religies die hun waarheden verkondigen. Voor elk wat wils dus. Voodoo is er eentje van. Aanhangers ervan geloven sterk in al hetgeen hen ooit werd wijsgemaakt. Sinds 2003 werd voodooïsme op Haïti officieel als religie erkend - want: de meerderheid wint altijd. Voodoopriesters mogen sindsdien huwelijken voltrekken, kinderen dopen, gelovigen aantrekken, en zo meer.
Voodoo is een vorm van rituele magie dat, op Haïti en in het zuiden van de Verenigde Staten ontstaan is door de vermenging van de religieus-magische denkbeelden van de negerslaven uit West-Afrika met die van de rooms-katholieke kerk. Het voodooïsme kent geen bijbel, geen koran, noch het een of andere heilig schrift, omdat die slaven van toen analfabeet waren.
De hoogste voodoo-god op Haïti is de schepper Bondye, ofwel Bon Dieux, de goede god. Omdat Bondye een god is, die ver van de mens is verwijderd, staat hij de andere goden of geesten - de loa’s, bijvoorbeeld - toe het leven van mensen te beïnvloeden. Met rituelen en offers probeert men hen gunstig te stemmen. Tijdens zulke rituelen leggen de beoefenaars ervan, in groep, contact met de geestenwereld, waarbij het de bedoeling is dat de een of andere geest bezit neemt van één van de gewillige aanwezigen.
Tijdens zulke voodoo-ceremonies wordt er om gunsten gevraagd via de geesten van voorouders door zang, dans en offers. De gelovigen communiceren door middel van bezetenheid. Voorouders zouden ons vergezellen, hun hulp is in te roepen, bijvoorbeeld door middel van trance, waarbij muziek en dans behoren. Bezetenheid wordt gezien als de grootste gunst, die de geesten een aanwezige kunnen geven, en is de hoogste eer voor een voodoogelovige, die in rechtstreeks contact met de geesten treedt.
Onder deze ceremoniële sjamanistische bezetenheid veranderen de ogen, het lichaam en de stem van de bezetene. Wanneer iemand een geest ontvangt, lijkt hij flauw te vallen of krijgt hij een soort van spasme, waarna hij uitzinnig begint te dansen. Tijdens dat bewegen zou de geest alle kwaad uit het lichaam verjagen. Die geesten zijn metafysische krachten die door middel van bezetenheid de lichamen van stervelingen kunnen binnendringen. Tijdens voodooceremonies zouden ze het lichaam van de bezeten persoon beklimmen en berijden. Wanneer ze zich openbaren, spreken ze soms bij monde van de bezeten gelovige, of verrichten ze een collectieve genezing.
Zo brengen genezers zichzelf via zelfhypnose in trance, waarna de geesten via hun mond spreken. Als ze weer uit die trance komen, brengt de familie van de patiënt ze op de hoogte van wat er is gezegd, en op basis daarvan bepaalt de genezer hoe iemand moet worden geholpen.
Kortom: bezeten zijn door geesten is niet veel anders dan wat er in de moderne psychiatrie bekend staat als een dissociatieve identiteitsstoornis: mensen hebben alters, die hen aanzetten tot allerlei handelingen. Maar, indien je met een persoon te maken hebt, die in geesten gelooft, moet je natuurlijk wél het spel meespelen. Zowel geloof evenals bijgeloof is bijna onmogelijk uit breinen weg te bannen en één van de vele redenen waarom ik zo weinig lezers bereik.
Duivelsuitdrijvingen in de brua-traditie afkomstig uit de Antillen, via voodooïsme uit Haïti en in de Winti- (Suriname) en Shourtraditie (Marokko) komen vooral in Nederland veel voor. Doorgaans zijn die onschadelijk en gaat het om een dieroffer, of om een ritueel met een witte duif om een geest te overreden een lichaam te verlaten. Maar, er is ook nog adorcisme, waarbij je een persoonlijke relatie opbouwt met een geest, die een leidende figuur in iemands leven kan worden.
Zo is brua vergelijkbaar met de uit Afrika afkomstige winti zoals die eveneens bekend is in Suriname. Bij eenvoudige stervelingen is Brua meestal de oorzaak van zowel somatische als psychiatrische aandoeningen. Ook hechten deze gelovigen veel geloof aan de 'oyada', het zogenaamde boze oog. Door enkel en alleen naar iemand te kijken, kan men aan derden schade toebrengen. Hoe meer geloof je er aan hecht, hoe beter het werkt.
Brua is een occulte religie die veel voorkomt op de Nederlandse Antillen. Er wordt veel gebruik gemaakt van magische praktijken (zwarte magie), die de grenzen van het natuurlijke overschrijden. Mensen die bijvoorbeeld aan depressies lijden, of niet lekker in hun vel zitten, kunnen terecht bij iemand met 'bijzondere krachten'. Net als bijvoorbeeld Winti wordt Brua vaak geschaard onder de verzamelnaam Voodoo.
"
Zo'n Brua voodoo-ritueel in de stad Groningen is vorig jaar november volledig uit de hand gelopen. Een vrouw bracht een bezoek aan een zogeheten brua-genezer voor een behandeling met whisky en sigaren. Maar de behandeling sloeg niet aan en de vrouw werd ziek. Haar familie ging daarop verhaal halen.
Om de vrouw van haar ziekte af te helpen besloot de familie dat alles wat met het ritueel te maken had vernietigd moest worden. "En dus werd de woning aan de Menadostraat kort en klein geslagen en werd er brand gesticht," aldus Pieter van Rest van het Openbaar Ministerie. Een vrouw, die toevallig in het huis aanwezig was, werd besprenkeld met een brandbare vloeistof. Omstanders konden het vuur tijdig blussen. Er raakte niemand gewond.
De familieleden staan morgen, donderdag, terecht. Ze worden onder meer verdacht van brandstichting, mishandeling, vernieling en poging tot doodslag. De oudste verdachte is 65 jaar, de jongste is dertien. Volgens Van Rest is de aanleiding in deze zaak van ondergeschikt belang. "Of dat boosheid is geweest of een religieus motief, je moet uiteindelijk met je handen van andermans spullen afblijven."