Eén dezer maanden, of jaren, afhankelijk van de interesse uit de buitenwereld - start DIMschool vzw met de Gurdjieff Bewegingsleer, beter gekend onder de naam 'Movements'. Maar vooraleer daarmee echt te starten, zou elke geïnteresseerde deelnemer eerst een jaartje QiHuna moeten praktiseren - een combinatie van Qigong en Kahuna - en tenminste één volledig jaar Zelfkennis, met als werkboek: 'Op Zoek naar het Wonderbaarlijke', geschreven door P.D. Ouspensky, één van Gurdjieff's talrijke leerlingen.
Wanneer iemand met de Movements begint, wordt men in zeer veel gevallen verleid door de uiterlijke bewegingen én evenzeer door de uitdaging om die Movements te beheersen. De volgende stap is dan meestal de bereidheid om meer pasjes en dansen aan te leren. Nochtans is dit puur tijdverlies omdat het energetische innerlijke even belangrijk is. Anders gezegd: omdat ook de mens uit pure, doch 'gestolde energie' is samengesteld, moet de bewegingsleer samengaan met de ontwikkeling van het energetische innerlijke in de zogenaamde 'drie verdiepingen'. Anders gezegd: met het gehele wezen.
Daarbij kan een mens zich, bijvoorbeeld, volgende vragen stellen: "Uit wat bestaat de energie die bij deze beweging hoort? Vanwaar komt die energie? Welke soort energie belevendigt mijn lichaam? Wie is die 'ik' die die energieën ervaart? Welke 'ik' regeert in die momenten over het voertuig dat we 'lichaam' noemen? Wie ben ik? Tijdens het uitoefenen van de Movements: op welke manier kan ik alles beter ervaren, beter beheersen en er dus beter, rustiger mee omgaan? Op welke manier kan ik tijdens de Movements meer aanwezigheid brengen in mijn toestand van gewaar-zijn?" Enzovoort ...
Kortom: tijdens het beoefenen van de Bewegingsleer, die Gurdjieff ons 100 jaar geleden bracht, zijn de bewegingen op zichzelf even belangrijk als het opmerken van de bron van de impulsen die de energie levert bij elke overgang van de ene houding tot de andere. Het probleem is - dat, ondanks het feit dat je wel begeleiding nodig hebt - niemand dat aan jou kan aanleren: je moet die dingen in jezelf leren observeren. Vergelijk het zo'n beetje met het metaforische 'bewandelen van de Weg': niemand anders dan jijzelf kan jouw weg bewandelen.