In zijn voorwoord schrijft Paul Bauuer het volgende...
"Wij horen wel eens iets over streken waar men nog aan heksen en spoken gelooft, en halen dan onze schouders op. Maar zó mogen wij ons niet afmaken van het benauwende verschijnsel, dat het aantal bijgelovigen sneller groeit dan het aantal gelovigen. Volgens de bekende Duitse theoloog Kurt Hutten zijn er in zijn land miljoenen mensen in de ban van het bijgeloof, en hij kan het weten.
Frederik II van Pruisen noemde het bijgeloof "een kind van de angst, de zwakheid en de onwetendheid”. Wat zit dat kind op onze autowegen vaak met een rijbewijs en een mascotte achter het stuur!
Wij moeten met de beschuldiging van bijgeloof voorzichtig zijn. Couperus schreef: "Bijgelovigheid is het niets-zeggende, gemakkelijke woord, waarmee grove geesten schimpen op de allerfijnste ontroeringen, zieningen en begaafdheden der menselijke ziel”, en von Schrenck- Notzing constateerde: "Het bijgeloof van de ene generatie is de wetenschap van de volgende”.
Ook het christelijk geloof wordt vaak als bijgeloof beschouwd. Maar wij mogen er niet aan voorbijgaan dat de moderne mens in bijgelovigheden niet onderdoet voor de primitieve mens en dat zelfs belijdende christenen hier niet aan ontkomen.
Het bijgeloof wordt in de catechismus genoemd bij de zonden tegen het eerste gebod, maar had ook wel gememoreerd kunnen worden bij de behandeling van het tweede gebod. In het maken van beelden was het de mens altijd begonnen om de macht van de goden die hij in een beeld naar zich toe wilde trekken en vastleggen. Hij wilde zeker zijn van de goddelijke bijstand en die zelf door zijn eredienst beïnvloeden. Het bijgeloof komt voort uit het verlangen om als mens over goddelijke macht te kunnen beschikken, om God voorhanden te hebben, om vrijuit van Hem te kunnen profiteren. Wij willen Gods macht hebben als een saldo op de bank. Maar de God van Israël heeft zijn volk verboden Hem grijpbaar te maken, Hem tot een gevangene van de mens te maken, die zich moet openbaren waar en wanneer de mens dat wenst en die door de mens in bedwang gehouden moet worden, omdat Hij anders onberekenbaar zou worden. Alsof de God van Israël niet te vertrouwen was! Alsof Hij niet een God was die van verrassingen houdt om ons steeds meer het besef bij te brengen hoezeer Hij al ons bidden en denken en beelden en voorstellen verrukkelijk ver te bovengaat! Alsof Hij ons niet wilde verlossen van alle krampachtigheid om ons met Luther te leren lachen: „Terwijl ik mijn potteke Wittenberger bier drink, gaat het Evangelie door.”
Nota: slechts 1 exemplaar in voorraad.
Conditie: De kaftomslag is ietwat beschadigd, maar de inhoud is zo goed als nieuw!
Winkelprijs: 24,99 €
Belangrijke nota: vanwege de veelvuldige wijzigingen, is het soms onmogelijk om de juiste verzendingskosten te berekenen. In elk geval mag je weten dat - indien je teveel betaalde - het op jouw bankrekening zal worden teruggestort, beloofd.