|
Wat te doen als iemand sterft
|
|
Originele titel: What to do when someone dies
Nicci French
Korte Inhoud
Ellies leven neemt een dramatische wending als haar grote liefde Greg omkomt bij een auto-ongeluk. Een vrouw die bij hem in de auto zat, heeft het ongeluk evenmin overleefd. Zij wordt geïdentificeerd als Milena Livingstone, maar voor Ellie en haaromgeving is zij een onbekende. Steeds meer mensen raken ervan overtuigd dat Greg en Milena een verhouding hadden. Ellie wil de waarheid weten -wie was Milena en wat is er op die noodlottige dag precies gebeurd? Haar zoektocht wordt een obsessie en hoe dichter Ellie bij de schokkende feiten komt, hoe minder mensen haar geloven, en hoe dringender de vraag wordt wat het waard is de waarheid te kennen.
De naam Nicci French staat voor het succesvolle schrijversduo en echtpaar Sean French en Nicci Gerrard. Sean French is geboren in Bristol in 1959. Hij studeerde Engelse Literatuur in Oxford in dezelfde tijd als Nicci Gerard dat ook deed. Ze kenden elkaar niet in die tijd. Nicci Gerrard werd geboren in Worcestershire in 1958. Ook zij studeerde Engelse Literatuur in Oxford. Tijdens haar eerste baan werkte ze met kinderen met emotionele problemen in Sheffield. In 1990 trouwen Sean French en Nicci Gerrard en kregen samen nog twee dochters. Behalve boeken van hen beiden, publiceren ze ook nog afzonderlijk boeken onder hun eigen naam.
Uittreksel
Blz. 7: Er zijn van die momenten dat je leven ingrijpend verandert; je hele leven valt uiteen in twee perioden: de tijd ervoor en die erna, van elkaar gescheiden door een klop op de deur. Zo ging het bij mij ook. Ik was aan het opruimen. Ik had de kranten van de vorige dag, enveloppen en ander oud papier in de mand bij de open haard gelegd om er na het avondeten de haard mee aan te steken. De risotto stond net lekker te pruttelen. Eerst dacht ik dat het Greg was, dat hij zijn sleutels was vergeten, maar toen schoot me te binnen dat dat niet kon omdat hij die ochtend de auto had genomen. Hij zou trouwens niet aankloppen, maar door de brievenbus roepen. Een vriendin misschien, of een buurvrouw, een Jehova's getuige, een colporteur die langs de deuren ging en wanhopig zijn best deed zijn stofdoeken en wasknijpers aan de man te brengen. Ik draaide de open haard de rug toe, liep door de gang naar de voordeur en deed die open, waarna een vlaag koude lucht in mijn gezicht woei.
Het was Greg niet, en ook geen vriendin, geen buurvrouw en geen onbekende die me wilde bekeren of huishoudelijke artikelen probeerde te verkopen. Voor me stonden twee politieagentes. De een zag eruit als een schoolmeisje, met een pony tot over haar wenkbrauwen en flaporen, de ander had haar juf kunnen zijn; ze had een vierkante onderkaak en een kortgeknipt, grijzend mannenkapsel.
Ja?' Hadden ze me geflitst voor te hard rijden? Had ik het vuilnis te vroeg buitengezet? Maar toen zag ik bij allebei een uitdrukking van onzekerheid op het gezicht, verbazing zelfs, en kreeg ik in mijn borst de eerste prikkeling van een akelig voorgevoel.
`Mevrouw Manning?'
`Ik noem mezelf Eleanor Falkner,' zei ik. 'Maar ik ben getrouwd met Greg Manning, dus u kunt...'
Mijn stem ebde weg. Wat is er?'
`Mogen we even binnenkomen?'
Ik ging hen voor naar de kleine huiskamer.
'Jij bent de echtgenote van de heer Gregory Manning?'
'Ja.'
Ik hoorde alles, niets ontging me. Ik zag hoe de jongste van de twee vrouwen opkeek naar haar collega terwijl ze sprak, en het viel me op dat er een gat in haar zwarte broek zat. De mond van de oudste agente ging open en dicht, maar de bewegingen leken geen verband te houden met de woorden die ze sprak, zodat ik moeite moest doen om te snappen wat ze bedoelde. Ik rook de damp van de risotto vanuit de keuken en herinnerde me dat ik het gas eronder niet had uitgedraaid, zodat hij papperig was geworden en mislukt zou zijn. Toen kwam de botte gedachte bij me op dat het natuurlijk volslagen onbelangrijk was dat de risotto was mislukt; niemand zou er immers van eten. Achter me hoorde ik hoe de wind een paar droge bladeren tegen het erkerraam blies. Het was donker buiten. Donker en kil. Nog een paar weken en de klok zou worden teruggezet. Nog een paar maanden en het zou Kerstmis zijn.
Ze zei: 'Het spijt me heel erg, maar ik moet u meedelen dat uw echtgenoot een dodelijk ongeluk heeft gehad.'
`Ik snap het niet.'
Maar ik snapte het wel degelijk. De boodschap was duidelijk. Een dodelijk ongeluk. Het was alsof mijn benen niet meer wisten hoe ze me overeind moesten houden.
`Kunnen we iets voor u halen? Een glas water misschien?'
`U zei dat...'
`Zijn auto is van de weg geraakt,' zei ze langzaam en geduldig. Haar lippen strekten zich en krompen dan weer ineen.
`Dood?'
`Helaas wel, ja.'
`De auto is in brand gevlogen.'
Het was voor het eerst dat de jongste vrouw iets zei.
Recensie
door
Tsenne Kikke
Alles wijst er echter op dat Greg en Milena een verhouding hadden. Hoe moet je verder als je erachter komt dat je de liefde van je leven niet echt blijkt te kennen? Als zelfs je intuïtie niet klopt - Ellie wil de waarheid weten - wie was Milena en wat is er op die noodlottige dag precies gebeurd? Haar zoektocht wordt een obsessie en hoe dichter Ellie bij de schokkende feiten komt, hoe minder mensen haar geloven, en hoe dringender de vraag wordt wat het waard is de waarheid te kennen.
'Wat te doen als iemand sterft' is al weer de elfde roman van het schrijversduo. Als je het boek openslaat heb je maar drie regels nodig en je zit in het verhaal. Dat alleen al is erg knap en een teken van hun vakmanschap als schrijvers en verhalenvertellers. Het boek is onderhoudend, goed geschreven en houdt je aandacht gemakkelijk vast tot het eind. Ook Wat te doen als iemand sterft is weer sterk psychologisch, terwijl het thriller gedeelte pas laat in het boek op gang komt. In vergelijking met hun eerste boeken is dit boek een goede middenklasse thriller. Het haalt het wat spanning betreft niet bij de eerste boeken die dan ook meer het stempel thriller verdienden. Toch boeit het boek wel op een andere manier. De manier waarop Ellie, die eigenlijk midden in een rouwproces zit, zich vastbijt om te achterhalen wat er op de dag van het ongeluk gebeurd is, wordt erg goed beschreven.
___________________________________
Ellie Falkner, een vierendertigjarige meubelrestaurateur, ziet haar wereld instorten als ze te horen krijgt dat haar man Greg tijdens een eenzijdig verkeersongeval om het leven is gekomen. Als blijkt dat Greg niet alleen in de auto zat maar met een voor Ellie onbekende vrouw komen de vragen als vanzelf bovendrijven. Al vlug gevolgd door achterdocht en onzekerheid, wat het verdriet om de dood van Greg in de weg staat. Nog voor de begrafenis gaat Ellie op onderzoek en lijkt zich steeds meer vast te bijten in het vinden van antwoorden.
Even rijst de vraag waarom Ellie meteen alles in twijfel trekt, wíl denken dat haar man een affaire had, dit terwijl er niets is wat hierop duidt. Als lezer heb je moeite haar gedrag te kunnen plaatsen en dat maakt het dat Ellie wat op afstand blijft. Ondertussen gedraagt ze zich steeds neurotischer en graaft zich dieper in het leven van haar echtgenoot.
Zo ondervraagt ze Joe, de zakenpartner van Greg en knoopt ze een band aan met de collega's van Milena Livingstone, de vrouw met wie haar man een verhouding lijkt te hebben gehad. Ineens verandert de houding van Ellie en probeert ze haar omgeving juist ervan te overtuigen dat Greg haar trouw was, dat overal een logische verklaring voor te vinden is. Maar vertrouwen en wantrouwen blijven elkaar afwisselen en gunnen haar geen rust. Terwijl iedereen om haar heen Ellies leven weer op orde wil brengen, schept Ellie op haar beurt duidelijkheid in de laatste maand waarin Greg nog leefde om zo de ontbrekende puzzelstukjes te vinden.
Net als het verhaal zich wat voortsleept en je als lezer de scherpte even verliest, verandert de situatie geheel en roept je gelijk weer bij de les.
Bewijs dat opduikt, een moord en vrienden te dicht op je huid die ieder zo hun geheimen met zich mee dragen. Allemaal ingrediënten om als lezer te willen weten hoe dit in elkaar steekt. Na twee minder goed ontvangen boeken waren de verwachtingen voor het nieuwe boek van Nicci French hooggespannen. Het schrijversduo heeft met 'Wat te doen als iemand sterft' een goede middenklasser afgeleverd.
|