Rob van Scheers
|
Type:
|
Paperback
|
Uitgever:
|
Meulenhoff
|
Gewicht:
|
570 gram
|
Aantal Pagina's:
|
407
|
ISBN:
|
90-290-7640-2
|
ISBN-13:
|
978-90-290-7640-1
|
Categorie:
|
Actueel & Human Interest
|
Richtprijs:
|
€ 19,95
|
Korte Inhoud
Vaak hebben bekende namen uit de geschiedenis meer met elkaar te maken dan we denken. Wat leerde Charlie Chaplin van Albert Einstein, en hoe heeft Lars von Trier daarvan gebruikgemaakt? Hoe zadelde Elvis Presley Mohammed Ali op met een groot levensprobleem? Voor wiens bekende beeltenis zat Adolf Hitler 's avonds zachtjes te wenen,op zoek naar inspiratie? Wat trof Wittgenstein bij Tolstoj, en hoe ging mister Spock van Star Trek daarmee aan de haal?
Deze en vele andere crosslinks komen naar voren in De grote parade, een hoogst oorspronkelijk boek waarin literair journalist Rob van Scheers vrijwel de hele aarde afreist, van Moskou tot Buenos Aires, en duidelijk maakt hoe relatief tijd en ruimte zijn geworden in onze moderne cultuur. Naast de bekende lineaire hoofdstromen in de kunst-en cultuurgeschiedenis blijken er even zovele grillige onderstromen te bestaan die vaak net zo interessant zijn. Het resultaat van Van Scheers' avontuurlijke zoektocht naar dwarsverbanden is een onweerstaanbare cocktail van verhalen, reportages en geschiedschrijving, een spectaculaire synthese van honderden schrijvers- en kunstenaarsbiografieën.
Uittreksel
Blz. 264: Marlene Dietrich was door de bemoeienis van regisseur Josef von Sternberg en het sexy succes van 'Der Blaue Engel' als een ster in het verre Amerika toen haar via een agente in 1937 het voorstel bereikte om voor 5000 Engelse ponden, of een gelijk bedrag in elke gewenste valuta, terug te keren naar de Heimat, op persoonlijk verzoek van Hitler. Ze bedankte, niet eens vriendelijk, en ontlokte daarmee een 'unverfroren' haatcampagne in Duitsland.
Ondertussen gaf Hitler zijn pogingen om de Marlene de 'Ster van het Duitse Rijk' te maken niet op. Hij stuurde Joachim von Ribbentrop langs, zijn toenmalige ambassadeur in Engeland, om Dietrich in een Londens hotel alsnog te vermurwen. De diva wist genoeg. Ze koos in 1939 prompt voor het Amerikaans staatsburgerschap, en later entertainde zij in het heetste van de strijd de geallieerde troepen aan het westelijke front.
Zo toonden Diterich en Fritz Lang alle twee hun afkeer van de nazis, maar tot chemie op de filmset kwam het niet. In 1952 draaiden ze samen in Hollywood 'Rancho Notorious', en dat liep uit op een veldslag. Aan het einde van de opnames voor de western die Lang speciaal met Marlene in gedachten had opgezet - ze speelt een oudere, maar nog steeds verleidelijke bardanseres - weigerden ster en regisseur nog langer met elkaar te praten.
In haar memoires foetert La Dietrich: "De regisseur die ik het meest verafschuwd heb was Fritz Lang. Dat besefte ik toen we 'Rancho Notorious' opnamen. Om met Fritz Lang te kunnen werken, moest ik alle haat en afkeer die hij in mij losmaakte wegdrukken. Fritz Lang behoorde tot 'de broederschap der sadisten'. Hij verachtte mijn verering voor Josef von Sternberg en probeerde zijn plaats in mijn hart over te nemen. Dat is hem niet gelukt. De Teutoonse grootspraak waarvan hij zich bediende, stoorde mij enorm. Alleen mijn beroepseer weerhield mij ervan mijn contract te breken en ervandoor te gaan."
Haar litanie van klachten bereikt een climax als Marlene concludeert: "Fritz Lang legde alles - iedere stap, iedere ademhaling - vooruit vast met een sadistische precisie waar Adolf Hitler nog een puntje aan had kunnen zuigen."
Recensie
door
Tsenne Kikke
Voor dit boek reisde de Utrechtse schrijver de hele wereld over om ter plekke onderzoek te doen. 'De grote parade' heeft als ondertitel: 'Een verborgen geschiedenis van de twintigste eeuw'. Dit boek leest als een trein!
|