Originele titel: True Love
Thich Nhat Hanh
|
Type:
|
Paperback
|
Uitgever:
|
Ten Have
|
Gewicht:
|
275 gram
|
Aantal Pagina's:
|
80
|
ISBN:
|
90-259-5744-7
|
ISBN-13:
|
978-90-259-5744-5
|
Categorie:
|
Boeddhisme
|
Richtprijs:
|
€ 12,5
|
Korte Inhoud
Thich Nhat Hanh (uitspraak: 'tik nat han') is een wereldberoemde zenmonnik, dichter en vredesactivist, die genomineerd is voor de Nobelprijs voor de Vrede. Geboren in Vietnam, leeft hij sinds eind jaren zestig in ballingschap in Frankrijk, waar hij de kloostergemeenschap van Plum Village heeft gesticht. Hij heeft tevens het Maple Forest klooster in Vermont en het Deer Park klooster in Californië gesticht. Thich Nhat Hanh reist rond in Noord Amerika en Europa om `de kunst van het bewuste leven' te onderwijzen aan mensen met verschillende achtergronden. Hij is auteur van talloze boeken.
In dit boekje (deel van een set van 10) geeft Thich Nhat Hanh inzicht in de aard van ware liefde. Met eenvoud, warmte en directheid onderzoekt hij de vier aspecten van liefde in de boeddhistische traditie: liefhebbende vriendelijkheid, mededogen, vreugde en vrijheid.
Hij legt uit hoe we deze eigenschappen van de liefde kunnen ervaren in ons dagelijks leven. Daar zijn wél de juiste omstandigheden voor nodig. We moeten volledig aanwezig zijn in ons leven, in het huidige moment. Thich Nhat Hanh biedt eenvoudige technieken om hieraan te voldoen. Daarnaast is liefde niet alleen noodzakelijk voor de ander, maar ook voor onszelf, om pijn, angst en negatieve gedachten en gevoelens te dragen.
Uittreksel
Blz. 41: Vrede in jezelf herstellen
Als je overdag loopmeditatie oefent, brengt iedere stap je terug naar het huidige moment; iedere stap stelt je in staat het mooie, het ware aan te raken. En op deze manier zal na een paar weken oefenen vreugde mogelijk worden; je zult in staat zijn veel knopen in jezelf te ontwarren en je zult ook in staat zijn negatieve energie om te vormen in vreugde en vrede. De Boeddha zei het volgende: 'Het onderwerp van je oefening moet allereerst jezelf betreffen. Je liefde voor de ander, je vermogen een andere persoon lief te hebben, hangt af van je vermogen jezelf lief te hebben.' Als je niet voor jezelf kunt zorgen, als je jezelf niet accepteert, hoe zou je dan een andere persoon kunnen accepteren en hoe zou je hem of haar kunnen liefhebben? Dus het is noodzakelijk terug te keren bij jezelf om de ommekeer te bewerkstelligen.
Elk van ons is een koning die regeert over een zeer wijd gebied, dat vijf rivieren heeft. De eerste rivier is ons lichaam dat we voldoende kennen. De tweede is de rivier van gevoelens. Ieder gevoel is een druppel water in deze rivier. Er zijn plezierige gevoelens, er zijn onaangename gevoelens en er zijn neutrale gevoelens. Mediteren is zitten aan de oever van de rivier van gevoelens om ieder opkomend gevoel te registreren. De derde is de rivier van waarnemingen, welke noodzakelijk geregistreerd moeten worden. Je moet diep naar hun aard kijken, om ze te kunnen begrijpen. De vierde is de rivier van geestestoestanden, waarvan er 51 zijn. En tenslotte is de vijfde de rivier van bewustzijn.
Ons gebied is werkelijk heel erg groot, maar we zijn geen verantwoordelijke koningen en koninginnen. We proberen altijd te ontwijken en we surveilleren ons gebied niet echt. We hebben het gevoel dat daar immense conflicten zijn, te veel lijden, te veel pijn. Daarom aarzelen we terug te keren naar ons terrein. Onze dagelijkse praktijk bestaat uit wegrennen. Als we een moment vrij hebben, gebruiken we dit om televisie te kijken of een tijdschrift te lezen, zodat we niet terug hoeven naar ons territorium. We zijn bang voor het lijden dat binnen in ons is, bang voor oorlog en conflicten.
De oefening van bewuste aandacht, de meditatieoefening, bestaat uit het tot onszelf terugkeren ten einde vrede en harmonie te herwinnen. De energie die we daarvoor gebruiken, is de energie van bewuste aandacht. Bewuste aandacht is een soort energie die concentratie, begrip en liefde in zich draagt. Als we in onszelf terugkeren om vrede en harmonie te herstellen, dan is het veel gemakkelijker de ander te helpen.
De basisvoorwaarde om een ander te helpen zorgdragen is zorg dragen voor jezelf, is vrede in jezelf herstellen. Op die manier kan de ander zijn bom onschadelijk maken, die een bron is van pijn voor ons en voor anderen. Om een ander te kunnen helpen, moeten we in onszelf een beetje kalmte, een beetje vreugde, een beetje mededogen hebben. Dat krijgen we van bewuste aandacht in het dagelijks leven, want bewuste aandacht is niet alleen iets voor de meditatieruimte, maar ook voor in de keuken, in de tuin, wanneer we telefoneren, autorijden of afwassen.
Als je het zo kunt, zijn drie weken genoeg om de pijn binnenin je om te vormen, jezelf levensvreugde terug te geven en de energie van mededogen in jezelf te ontwikkelen waarmee je de persoon die je liefhebt kunt helpen. De oefening aanwezig te zijn in dat wat mooi en genezend is, is iets wat we iedere dag zouden moeten doen, en wat ook in het dagelijks leven mogelijk is.
Recensie
door
Tsenne Kikke
Dit is een boekje om van te snoepen. Het handelt over non-dualiteit maar dan op een manier dat de ware liefde in onszelf wordt gevormd. Ware liefde is iets in onszelf dat totaal los staat van ons ego. Een egoïstisch iemand creëert een kloof tussen hemzelf en de medemens. Hij leeft in de zekerheid dat zijn godsdienst, zijn land, zijn manier van leven, of wat dan ook de meest ideale is. De mens die gevuld is met liefde en die dus niet egoïstisch is, ziet het mooie in elke godsdienst, elk land, in alle manieren van leven, enzovoorts. Zijn liefde is echt, en dus niet onecht, of vals. De auteur voegt erbij dat het bewustzijn moet worden verhoogd vooraleer men de Liefde in zichzelf kan doen ontwaken. Dit kan slechts gebeuren door het aankweken van bewuste aandacht. Het is enkel dankzij bewuste aandacht dat een mens in het hier-en-nu kan leven, want het is in het Nu dat een mens kan 'zijn'. Ieder mens die naar ware Liefde streeft, zou dit boekje moeten kunnen lezen. Een aanrader dus
|