|
De orgaankalender voor Tibetan Pulsing
|
|
Originele titel: Die Heilkunst des Tibetan Pulsing
Elvira Schneider
|
Type:
|
Paperback
|
Uitgever:
|
|
Gewicht:
|
450 gram
|
Aantal Pagina's:
|
308
|
ISBN:
|
90-2021-880-8
|
ISBN-13:
|
978-90-2021-880-0
|
Categorie:
|
Alternatieve Geneeswijzen
|
Richtprijs:
|
€ 25
|
Korte Inhoud
Geef een jaar lang iedere 2 weken een ander orgaan extra aandacht om zo je zelfhelende vermogens te ondersteunen met 'De orgaankalender voor Tibetan Pulsing' van Elvira Schneider. Daarin staan 24 organen centraal. In de kloosters van Tibet weten ze sinds mensenheugenis dat elke cel van het lichaam bestaat uit pulserende energie en dat blokkades in energiestromen kunnen leiden tot lichamelijke klachten. Tibetan pulsing healing brengt de energieën weer aan het stromen door zachte druk op het lichaam (op de botten) in het ritme van de hartslag.
In 'De orgaankalender van Tibetan pulsing' leer je met een holistische benadering naar jouw gezondheid te kijken. Je ontdekt de functie van jouw organen, maar ook de fysieke en psychische consequenties wanneer een orgaan gestoord is in zijn functioneren. Het boek geeft inzicht in het energiesysteem van de mens en een dieper begrip van patronen die in het lichaam, in de emoties en in het denken gefixeerd zijn geraakt.
Het hele jaar door krijgen vierentwintig organen ieder twee weken lang speciale ondersteuning voor hun specifieke functie en problemen. De gebruikte methodes zijn mudra-meditaties, healing flows en lichaamsgerelateerde oefeningen die je samen met iemand kunt doen. Zo stimuleer je jouw zelfhelende vermogens met Tibetan Pulsing.
- Elvira Schneider is een Duitse arts in de alternatieve geneeskunde. Zij is gespecialiseerd in de lichaamstherapie Tibetan Pulsing. Haar kennis hierover draagt zij over via groeps- en individuele sessies.
Uittreksel
Wat is Tibetan Pulsing? Wat is de oorsprong?
Tibetan Pulsing is gegrondvest door Shantam Dheeraj. De indeling van de organen in tijdfasen - die van grote betekenis is voor de toepassing van Tibetan Pulsing - berust zeer waarschijnlijk op een oeroud taoïstisch levensprincipe, een 5.000 jaar oude Chinese kalender. Volgens de overlevering is het als volgt gegaan.
Vijfduizend jaar geleden schreef de Chinese keizer Wen een boek over I Tjing. Daaraan voorafgaand had hij vijftien jaar in een grot doorgebracht en op een van de muren een kalender achtergelaten, een soort boerenalmanak. Deze kalender werd Xi Xei (Chi Chei) genoemd en beschrijft wat wij nu in de Tibetaanse kalender aantreffen. Keizer Wen mediteerde over frequenties en vibraties die hij waarnam en ontdekte daarbij bepaalde energie- en frequentiesnijpunten. Hij legde zijn observaties en ondervindingen in de vorm van symbolen in 24 eenheden vast in zijn almanak. De Xi Xei beschrijft deze 24 toonfrequenties die door de planeet aarde en ook door de mens en het menselijk lichaam en zijn 24 frequenties lopen, want ieder orgaan heeft zijn eigen frequentie. De jaarcyclus is een volledige figuur, die 24 eenheden (organen), 24 posities in de relatie van aarde en zon, en 24 gemoedstoestanden in de relatie van maan en aarde bevat.
Shantam Dheeraj, die toen nog James R. Murley heette, heeft aan de hand van deze oude kalender zijn tot dan toe destructieve levenswijze in nieuwe, creatieve banen leren leiden. Daarnaast werd hij geïnspireerd door ontmoetingen met verschillende Tibetaanse leraren, zoals Kalu Rinpoche, Zijne Heiligheid de Karmapa, Dilgo Khyentse en de taoïstische meester Ni Hua Ching uit China. Hij ontwikkelde een geneeskracht waarmee hij tumoren kon laten verschrompelen. De Chinese meester Ni Hua Ching, die door de communisten uit China is verdreven, heeft eens tegen Dheeraj gezegd dat het doel van diens werk kon worden getypeerd als 'de energie van het hoofd terugbrengen naar het hart'.
Volgens Dheeraj had deze techniek zo'n krachtige werking dat ze in Tibet alleen binnen de kloostergemeenschappen zou zijn doorgegeven. Toen hij de Tibetaanse meester Duchem Rinpoche in New York bezocht, zei deze tegen hem: 'Nu moet je alles wat je van ons gestolen hebt overdragen aan de draak.' Met die uitspraak hielp Duchem Rinpoche hem verder op zijn weg. 'Aan wie moet ik deze geneeskracht overdragen?' vroeg hij op zijn beurt. Rinpoche antwoordde alleen: 'Aan de radicaalste meester die ooit heeft geleefd.' Toen Dheeraj vroeg hoe hij deze man kon vinden kreeg hij als antwoord: 'Volg de aanwijzingen van hen die in liefde tot je spreken.'
Dit was in 1980. Direct hierna onderwees Dheeraj in Londen een groep sannyasins, leerlingen van Bhagwan Shree Rajneesh. Daar zag hij ook voor het eerst een video met Bhagwan. Hij wist meteen: dit is hem. Dit is de draak.
Dheeraj kwam in 1983 voor het eerst in contact met Osho, zoals Bhagwan zich inmiddels noemde. Hij opende zich voor Osho als zijn leerling en kreeg van zijn meester een nieuwe naam: Shantam Dheeraj (Geur van het Vertrouwen). Osho stelde voor om de methode die Dheeraj ontwikkelde `Tibetaan Pulsing Healing' te noemen en benadrukte dat Dheeraj een wetenschap had geperfectioneerd die in Tibet al meer dan 2.000 jaar uitgevoerd werd.
Op mijn zoektocht naar liefde en waarheid ontmoette ik dezelfde 'draak' en kwam bij hem in contact met Shantam Dheeraj. Na mijn eerste verblijf in 1981 in Poona wist ik dat Osho mijn meester was. Na de eerste kennismaking met Tibetan Pulsing in 1989 was me net zo duidelijk dat ik in vuur en vlam stond voor dit werk.
`Osho spreekt vaak over het "koele vuur",' legde Shantam Dheeraj ons uit, 'en precies dat ontstaat wanneer men de seksuele energie verbindt met de hartslag: een koel vuur, dat alles wegbrandt wat onnatuurlijk is, wat niet echt is en wat er niet hoort. Maar dit gebeurt zonder het natuurlijke weefsel aan te tasten.'
In 1998 verliet Shantam Dheeraj in Rome zijn lichaam, nadat hij door de University of World Peace een doctorstitel kreeg toegekend voor zijn dissertatie Where does the World come from' (Waar komt de wereld vandaan?').
Hoe je dit boek kunt toepassen
Het hart van dit boek is een korte bespreking van alle organen, die elk ongeveer twee weken per jaar een specifieke werkzaamheid hebben. Ze zijn in deze periode bijzonder gevoelig, maar daarbuiten kunnen ze ook met de gepresenteerde oefeningen in balans gebracht worden. Behalve de lichaamsorganen die we allemaal wel kennen worden in Tibetan Pulsing Healing bijvoorbeeld ook armen, benen of hara tot de organen gerekend. In een opleiding Tibetan Pulsing worden zowel de achtergronden van deze opvallende indeling als de symptomen en behandelpunten van de organen uitvoerig besproken. In dit boek komen ze niet aan de orde.
De werkzame tijdfase van een orgaan in de jaarcyclus staat vast en is onveranderlijk. Omdat de aarde en ook de mens onderworpen zijn aan de invloed van het maanritme staat er om de twee weken een ander orgaan centraal, zodat we tijdens de werkzame tijdfase altijd ofwel een volle, ofwel een nieuwe maan meemaken. Net als het menselijk lichaam is de aarde afhankelijk van de maan en de zon. Onze planeet ondergaat dezelfde gemoedstoestanden als wij; de aarde is niet minder een lichaam dan de mens. Daarom kunnen organen ook gelieerd worden aan landen, dieren en kleuren op aarde. Het hart van de aarde klopt in Frankrijk, hara heeft zijn centrum in Japan, de grote hersenen zijn verbonden met Tibet, de keel drukt zich uit in Engeland, enzovoort. Iedereen erkent Parijs als de stad van de liefde, Japan als het land van de vechtsporten en Tibet als de natie van de hoogste geestelijke kennis.
Dit boek kan diepe inzichten geven in de verbanden tussen de organen en je lichaam, waardoor bepaalde dingen ineens op hun plek kunnen vallen. Het biedt de mogelijkheid jezelf in een nieuwe context waar te nemen en je door het jaar heen te laten begeleiden. Je kunt ook terugblikken op het afgelopen jaar en ingrijpende momenten daarin op een diepere laag interpreteren. Kennis over de ritmiek van stemmingen die de organen met zich meebrengen verhoogt ons inzicht in actuele gevoelstoestanden. We begrijpen wat er om ons heen gebeurt en waarom het juist nu gebeurt. We kunnen zien wanneer alles opvallend lekker loopt en in welke fase we steeds weer tegen dezelfde onopgeloste thema's oplopen.
Ik wil dit met een persoonlijk voorbeeld nader toelichten. Ik ervaar elk jaar in oktober meer stress dan in welke andere maand van het jaar ook. Het lijkt alsof alles dan bij elkaar komt en stagneert. Hoe bewust ik er ook op let dat ik mezelf niet voorbijloop, in de tijdfase van de blaas (7-22 oktober) gebeurt het me regelmatig. Het werk loopt me zo over de schoenen dat ik nauwelijks aan ontspannen toekom. Sinds ik weet dat dit de werkzame periode is van de blaas, waar de thema's beheersing en stress is; horen, kan ik de druk kalmer tegemoetzien. En dat maakt een groot verschil. Ik weet dat de stress weldra voorbij zal zijn, en sinds een paar jaar probeer ik me in deze periode een time-out te gunnen. Dat versterkt mijn basis, het helpt me om in hectische situaties relaxed te blijven en met meer humor naar alles te kijken.
Als je weet welk orgaan op welk moment actief is, kun je die kennis gebruiken om je af te stemmen op de trilling van de aarde. De opheffing van kunstmatige scheiding 'ik hier — jij (de aarde) daar' creëert een stevige basis voor transformatie. Je ziet jezelf dan niet meer als een afgesneden wezen dat moet vechten om te overleven.
Recensie
door
Tsenne Kikke
James Rudolph Murley is in 1940 in Dallas, Texas geboren. Achteraf, naar Poona-traditie, nam hij de naam Shantam Dheeraj aan. Zijn jeugd was erg dramatisch, omdat hij met zeven verschillende stiefvaders om moest gaan. De volgende twintig jaren van alcohol en een wilde levensstijl, de V.S doorkruisend op zijn Harley Davidson, altijd dronken en op de vlucht voor een levenslange gevangenisstraf, brachten hem tot zijn vierde dodelijke aanval van een alvleesklier ontsteking. Om te overleven en uit deze hel te komen, begon hij met meditatie. Hij ontdekte dat hij zijn alvleesklier kon helen door het aan te raken en met zijn stem te vibreren.
Op zoek naar de wortels van zijn bevindingen, ontmoette hij verschillende Meesters van het Tibetaanse Boedhisme. Zij stuurden hem om op zoek te gaan naar de meest radicale Meester die ooit geleefd heeft. Al heel snel vond hij Osho, bracht zijn werk naar India en voltooide zijn onderzoek onder de begeleiding van Osho. Op 58-jarige leeftijd overleed hij in 1998 in Rome, nadat hij zijn doctoraal ontving van de Universiteit van Wereld Vrede te Milaan voor zijn scriptie 'Where does the World come from?'.
|