ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Met Zen beginnen

Originele titel: Zen mind, beginner's mind

Shunryu Suzuki

Met Zen beginnen Type: Paperback
Uitgever: Ankh-Hermes
Gewicht: 155 gram
Aantal Pagina's: 167
ISBN: 90-202-0971-X
ISBN-13: 978-90-202-0971-6
Categorie: Spiritualiteit
Richtprijs: € 16,95

Korte Inhoud


Shunryu Suzuki heeft er enorm toe bijgedragen dat de zentraditie voor het Westen toegankelijk werd. Zijn leven was een volmaakte expressie van zen; man en methode vielen samen. Bij zen gaat het om openstaan, opnieuw beginnen. Er moet ruimte zijn voor twijfels, vragen en het vermogen de dingen steeds nieuw en fris te zien. Zen beoefenen is eindeloos `beginnen .

Uittreksel


Blz. 20: BEGINNERSGEEST

De geest van een beginner heeft vele mogelijkheden,
de geest van iemand die ervaren is maar enkele.

Er wordt gezegd dat zen beoefenen moeilijk is, maar over het waarom bestaat verschil van mening. Zen beoefenen is niet moeilijk omdat het moeite kost om met gekruiste benen te zitten of verlichting te bereiken. Het is moeilijk omdat het moeite kost om onze geest en onze oefening zuiver te houden in de oorspronkelijke betekenis van het woord. De zenschool heeft zich na zijn ontstaan in China in allerlei richtingen ontwikkeld en is daardoor gaandeweg steeds minder zuiver geworden. Ik wil het hier echter niet hebben over de Chinese zen of de geschiedenis van zen. Het is mijn bedoeling te helpen voorkomen dat jullie oefening onzuiver wordt.

In Japan kennen we de term shoshin, die 'beginnersgeest' betekent. Het gaat erom iedere oefening steeds te doen met de geest van een beginner. Stel dat je de Prajna Paramita-soetra één keer opzegt.
Het kan dan zijn dat je dat dan met de juiste instelling doet. Maar wat zou er met je gebeuren als je de soetra twee, drie, vier of meer keren zou opzeggen? Je kunt je oorspronkelijke benadering verliezen. En dat is nu precies wat er bij zenbeoefening kan gebeuren. Een tijdlang kun je je beginnersgeest wel behouden, maar als je een paar jaar lang oefent, kun je de onbegrensdheid van de oorspronkelijke geest kwijtraken, ondanks de vorderingen die je maakt.

Het belangrijkste voor een zenleerling is om niet-dualistisch te zijn. Onze oorspronkelijke geest omvat alles. Het is een geest die altijd rijk is en genoeg heeft aan zichzelf Je mag deze geestestoestand die genoeg heeft aan zichzelf nooit verliezen. De oorspronkelijke geest is geen gesloten geest, maar eigenlijk een lege geest, een geest die tot alles bereid is. Als je geest leeg is, staat hij altijd klaar, staat hij overal voor open. De geest van een beginner heeft vele mogelijkheden, de geest van iemand die ervaren is maar enkele.

Als je te veel onderscheid maakt, begrens je jezelf. Als je te veel vraagt of te veel verlangt, is je geest niet rijk en onafhankelijk. Als we onze oorspronkelijke, onafhankelijke geest verliezen, verliezen we al onze principes. Als je geest eisen stelt en ergens naar verlangt, kom je uiteindelijk op een punt waarop je de principes van niet liegen, niet stelen, niet doden, niet immoreel zijn, enzovoort, loslaat. Als je je oorspronkelijke geest behoudt, handhaaf je deze principes vanzelf.

Recensie

door Tsenne Kikke

Shunryu Suzuki (18 mei 1904 - 4 december 1971) was een Japanse Zen meester van de Soto-school, die in de Verenigde Staten één van de eerste leraren was. In Europa is hij voornamelijk als auteur bekend.

Hij werd in 1959 naar San Francisco gestuurd om te helpen in een kleine Japans-Amerikaanse tempel, Sokoji, in de wijk Japantown in San Francisco. Rond die tijd waren met name de beatniks nieuwsgierig geworden naar Zen. De tegencultuur in San Francisco ging Suzuki opzoeken en vroeg hem Zen uit te leggen. Suzuki was heel kort: "Ik zit hier elke dag om 5:40 in zazen en als jij ook hier bent kan er bij komen zitten."

De voornamelijke blanke groep, die bij Suzuki kwam zitten, vormde uiteindelijke het 'San Francisco Zen Centrum'. Later werd ook een kuuroord in de bergen aangeschaft, dat werd omgebouwd in het klooster Tassajara Zen Mountain Center. Suzuki werd vervolgens de eerste abt van het eerste boeddhistische klooster buiten Azië. Veel van zijn teishos (zengesprekken) en lezingen werden in boekvorm gedrukt.

Indien je interesse stelt om zazen te beoefenen, wordt de inhoud van dit dit boekje jou ten zeerste aangeraden!

Koop dit boek bij


Bestellen
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht