De 56-jarige Tv-presentator Tom Waes kwam volop in het nieuws. Voor zover ik weet, heb ik nooit iets van hem gezien, wel enkele fragmenten. Maar mijn aandacht ging naar hem uit omdat hij overal de frontpagina behaalde en hij zich op een meest eigenaardige manier verwondde. Het deed me zelfs denken aan het overlijden van een goede vriend, zijnde dichter Paul Snoek. Op 19 oktober 1981 reed hij in Egem (West-Vlaanderen) met zijn fonkelnieuwe zwarte Alfa te pletter op een graafmachine...
Verschillende getuigen zagen Tom Waes vrijdagavond met vrienden op restaurant in de buurt van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, op het Zuid. Daarna werd hij even verderop nog gespot in een café waar hij volgens de uitbater wel vaker komt. Hij praatte er met enkele studenten.
Rond één uur moet hij daar zijn vertrokken. Waes woont op Linkeroever. Wellicht reed hij via de Graaf van Hoornestraat en de Amerikalei naar de ring, om zo de Schelde over te kunnen steken naar Linkeroever.
Rond 1 uur crashte hij met zijn Porsche 911 oldtimer frontaal tegen een botsabsorbeerder voor wegenwerken op de Antwerpse Ring, vlak voor de Kennedytunnel. Door een nog onbekende reden zag hij die niet staan... Zwaargewond werd hij naar het ziekenhuis gebracht. Bij de aanrijding raakte ook de chauffeur van de werfauto lichtgewond.
Deze namiddag kwam het nieuws dat hij weer bij bewustzijn is. Hij ademde zelfstandig en kon met zijn familie spreken. Hoewel hij er beter aan toe is moet hij wel nog even op de afdeling intensieve zorg van het UZ Antwerpen blijven. Ook werd er een bloedstaal afgenomen. Het wordt normaal gezien zo snel mogelijk na een ongeval afgenomen, maar door de zware verwondingen was dat zogezegd niet mogelijk. En, de resultaten van dat staal werden nog niet bekend gemaakt. Noteer wel dat het niet om Jan Modaal gaat...
Nochtans zag het er aanvankelijk niet goed uit voor Waes. De Antwerpse brandweer moest ter plaatse komen na het ongeval om het dak van zijn wagen open te knippen, en hem zo te bevrijden. Hij moest ter plaatse gedurende 40 minuten gereanimeerd worden door een MUG-arts.
Op de foto’s, die na het ongeval gemaakt werden, is te zien dat de oldtimer niet over airbags beschikt. Bovendien heeft die Porsche uit 1977 geen tractiecontrole, noch een servostuur of een antiblokkeersysteem. En, moderne auto’s hebben kreukelzones, die de impact van de klap absorberen. Volgens experten was er echter nog een groot probleem...
De motor zit achteraan de wagen waardoor die de klap niet kan opvangen. Ook de besturing verschilt sterk van een moderne wagen. Vandaag heeft elke auto stuurbekrachtiging, zodat je het voertuig gemakkelijk kan bijsturen wanneer je van een rijvak dreigt af te wijken. Een Porsche 911 uit de jaren ‘70 heeft dat niet.
Waarom stond die werfauto daar?
Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer waren er herstelwerken bezig aan het wegdek in de Kennedytunnel. Zo’n botsabsorbeerder is daarbij verplicht. Bij werven op Vlaamse snelwegen staan altijd drie zulke wagens. De eerste staat op de pechstrook en dient om de werken aan te kondigen. De tweede en de derde staan op de rijweg op 200 meter en op 50 meter van de werf, om te voorkomen dat auto’s op de arbeiders zouden inrijden.
Het kussen achterop een botsabsorbeerder is drie meter lang en is vervaardigd uit een speciaal type karton. Het is zo gemaakt dat de bestuurder zelfs bij een impact aan 100 kilometer per uur tegen de botsabsorbeerder het ongeval normaal gezien overleeft. In Vlaanderen viel er nog nooit een dode bij een aanrijding tegen een botsabsorbeerder.
Onderhoud aan de Kennedytunnel
Dit en volgend weekend zijn er wegenwerken in de Kennedytunnel. Deze nacht is de tunnel telkens in beide richtingen dicht voor onderhoud aan de hoogspanningsinstallatie. Autoverkeer moet rondrijden via de Liefkenshoektunnel of via Brussel of Temse. Ook de Kennedyfietstunnel is afgesloten.
Nabericht 2/12/2024
“Tom Waes ligt nog steeds op de dienst intensieve zorg in het ziekenhuis waar hij opgevolgd en verzorgd wordt. De dokters omschrijven zijn toestand als stabiel en buiten onmiddellijk levensgevaar”, aldus zijn familie in een mededeling. “Voor alle duidelijkheid en in tegenstelling tot eerdere berichtgeving, diende Tom niet gereanimeerd te worden, noch op de plaats van het ongeval, noch in het ziekenhuis. In de loop van de volgende dagen zal hij nog een orthopedische scan ondergaan om beter zicht te krijgen op de mogelijke breuken.”
Nabericht 3/12/2024
Tom Waes: “Ik herinner me niets van het ongeval of van de omstandigheden die bewuste avond in de Kennedytunnel. Feit is dat ik die avond op restaurant en café geweest ben, en dat ik te veel gedronken heb om nog met de auto te mogen rijden. Toch ben ik in mijn auto gestapt om thuis te geraken. Onbegrijpelijk. Dat had ik nooit mogen doen, daar bestaat geen enkele twijfel over.”
'k Vond dit wel grappig...
"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook eventueel via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten! -
- Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!