Over de hedendaagse Jeugd, de Toekomst van Morgen...
De Vlaamse toetsen werden in april en mei voor het eerst afgelegd door 69.500 leerlingen uit het vierde leerjaar en 63.000 leerlingen uit het tweede middelbaar, en hebben vooral problemen met wiskunde. Ook het aantal toppresteerders in beide jaren ligt laag. Dat blijkt vandaag uit de eerste resultaten van de Vlaamse toetsen.
In het vierde leerjaar van het lager onderwijs scoort slechts een op de tien de twee hoogste vaardigheidsniveaus voor wiskundige problemen oplossen. In het tweede jaar van het secundair haalt in de A-stroom 13% de minimumdoelen voor de A-stroom op het vlak van wiskundige problemen oplossen, in de B-stroom gaat het om een op de vijf (21%).
De cijfers voor thematoetsen wiskunde liggen wel duidelijk hoger. In het lager onderwijs haalt een aanzienlijk deel van de leerlingen vaardigheidsniveau A, B of C voor bewerkingen, getalbegrip, meetkunde en metend rekenen. In het secundair halen bijna alle leerlingen in de A-stroom de minimumdoelen basisgeletterdheid voor de onderdelen meetkundige objecten en relaties; omtrek, oppervlakte en inhoud; tabellen en diagrammen; transformaties; verhoudingen en vergelijkingen. Voor de minimumdoelen van de A-stroom ligt dat cijfer wel aanzienlijk lager. In de B-stroom halen veel leerlingen de minimumdoelen basisgeletterdheid niet.
Ook leesbegrip (hoe goed kunnen leerlingen informatie uit teksten begrijpen, afleiden en evalueren) blijkt vooral in het lager onderwijs een werkpunt. In het vierde leerjaar haalt slechts 16 procent de twee hoogste vaardigheidsniveaus. In het secundair halen in de A-stroom bijna alle leerlingen de norm inzake basisgeletterdheid. Een op de drie haalt de minimumdoelen voor basisgeletterdheid niet. Voor de B-stroom zijn die cijfers respectievelijk 74 en 55 procent.
Daarnaast blijkt dat het aantal toppresteerders, met andere woorden: het aantal leerlingen dat het hoogste vaardigheidsniveau haalt, heel laag ligt. In het vierde leerjaar gaat het om 1 procent voor leesbegrip en wiskundige problemen. In het tweede jaar van het secundair gaat het, met uitzondering van leesbegrip, om maximaal 3 procent zowel in de A- als in de B-stroom.
Over scholieren in de stad Antwerpen...
En in Antwerpen gaat het er niet veel beter aan toe, want 1 op de 4 jongeren verlaat het secundair onderwijs zonder diploma.
Ondernemersorganisatie Voka Antwerpen-Waasland kon cijfers inkijken van het departement Onderwijs en Vorming, en daaruit blijkt dat 1.368 Antwerpse jongeren de middelbare school verlaten zonder dat ze een diploma op zak hebben. Dat is 24,3 procent van het totale aantal Antwerpse jongeren. Reden genoeg voor Voka om aan de alarmbel te trekken. "Na alle inspanningen die een tiental jaar geleden geleverd zijn om de ongekwalificeerde uitstroom in stad Antwerpen terug te dringen, zijn we weer helemaal bij af", zegt gedelegeerd bestuurder Luc Luwel.
"Ook de toename van het aantal anderstaligen in Antwerpen zal bijgedragen hebben aan dit probleem. Maar het valt op dat er ook bij de jongeren die Nederlands als eerste taal hebben een toename is. Meer dan 18 procent van die jongeren eindigt zonder diploma. Het is dus niet enkel een taalprobleem, het is veel complexer dan dat."
Over de afkomst van die jongeren, werd niets vermeld... In elk geval: een diploma is en blijft belangrijk om later een job te kunnen vinden. "De cijfers leren ons dat het zonder diploma nog altijd moeilijk is op de arbeidsmarkt. De helft van de werkzoekenden bij de VDAB zijn mensen zonder enig diploma, terwijl ze in de bevolking toch een minderheid vormen. We moeten dus absoluut vermijden dat jongeren zonder diploma op de arbeidsmarkt belanden."
"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook eventueel via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten! -
- Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Prachtige geode amethist schedel van 4 kg 340 gram zoekt een warme thuis.
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!