Sinds Musk Twitter vorig jaar in oktober voor 44 miljard dollar kocht, is er de nodige chaos op het platform. De regels veranderden regelmatig, de dienst vertoont af en toe technische kuren en Musks streven om van Twitter een soort bolwerk voor de vrijheid van meningsuiting te maken, schrikt veel adverteerders af. Zij willen namelijk niet dat hun merk naast tweets met haatzaaiende taal of nepnieuws komt te staan.
Eerder werd er ook al vermeld dat Twitter sinds de overname door Elon Musk ongeveer de helft van zijn advertentie-inkomsten is kwijtgeraakt. Tevens kampt de berichtendienst met een grote schuldenlast en een negatieve kasstroom, wat wil zeggen dat er meer geld de onderneming uitgaat dan dat er binnenkomt. "We moeten een positieve kasstroom bereiken voordat we de luxe hebben voor iets anders," voegde Musk eraan toe, al ging hij er niet dieper op in wat hij daarmee precies bedoelde. Ondertussen heeft Musk een groot deel van het personeel ontslagen om kosten te besparen.
Tussen haakjes: Weet wel dat Musks eigen vermogen op 232 miljard dollar wordt geschat.
Twitter telt ruim 350 miljoen gebruikers. Maar met de komst van rivaal Threads, een soortgelijke dienst van Facebook- en Instagram-moederbedrijf Meta Platforms, lijken de zorgen voor Twitter alleen nog maar groter geworden. Terwijl Threads in sneltempo meer dan 100 miljoen gebruikers wist te trekken, kreeg Twitter juist te maken met veel negatieve reacties omdat het onlangs een ‘tijdelijke’ limiet instelde voor het aantal berichten dat gebruikers konden lezen. Kenners zien in Threads inmiddels een serieuze concurrent van Twitter.
De naamsverandering van berichtendienst Twitter naar X werd dan toch doorgezet. Het officiële account van het bedrijf heet inmiddels al X en topvrouw Linda Yaccarino stelde het nieuwe logo maandagochtend voor. «X is er! Let’s do this», schreef ze in een tweet bij een afbeelding van het nieuwe logo: een witte X tegen een zwarte achtergrond. Dat logo werd ook geprojecteerd op het hoofdkantoor in San Francisco.
De bedoeling is om snel nieuwe activiteiten te lanceren. Volgens Yaccarino, die pas een maand geleden aan het hoofd kwam van het bedrijf, is X "de toekomst van onbeperkte interactiviteit". Ze noemde onder meer audio, video, een berichtendienst, betalingen en bankieren. Daarmee wordt X "een wereldwijde marktplaats voor ideeën, goederen, diensten en kansen. Er is geen grens aan deze verandering. X wordt het platform dat, nou ja, alles kan leveren."
Geen toeval
De keuze voor X als nieuwe naam is geen toeval. Musk was in het verleden nog mede-oprichter van betalingdienst X.com, die later in PayPal opging. Ook is de letter te vinden in de naam van zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX en luistert een van de modellen van zijn autobedrijf Tesla naar de naam Model X. Ook één van zijn kinderen draagt de letter in zijn naam: «X Æ A-12».
Na de miljardenovername van Twitter in oktober vorig jaar, gaf Musk al aan dat hij via de berichtendienst een ‘alles-app’ met de naam X wilde beginnen. Zo’n app moet zoveel mogelijkheden bieden dat gebruikers nauwelijks nog zonder kunnen. Zaterdag gaf Musk plotseling aan dat hij binnen enkele dagen van de vijftien jaar oude naam Twitter en het bekende blauwe logo met het silhouet van een vogel af wilde.
Nochtans is ‘Twitter’ is al ruim 15 jaar een begrip, en ‘tweeten’ staat in de meeste woordenboeken. Maar het heet dus niet meer Twitter, wel X. Musk liet wel verstaan dat het om een voorlopig logo gaat, en later nog zal worden verfijnd.
Op een vraag van Twittergebruiker Sawyer Merritt, "Nu Twitter herdoopt is tot X, hoe heten tweets dan voortaan?," antwoordde Musk vanmorgen onze tijd (rond middernacht Californische tijd): "x’s".
"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook eventueel via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten! -
- Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Prachtige geode amethist schedel van 4 kg 340 gram zoekt een warme thuis.
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!