Meta is in Australië en Nieuw-Zeeland begonnen met de uitrol van zijn betalend abonnement op Facebook en Instagram. Het kampt met dalende reclame-inkomsten en zoekt dus andere manieren om geld te verdienen. Het start daarom een experiment met een abonnement van 11,30 euro per maand. Voor de mobiele versie betaal je enkele euros meer. De betalende gebruikers krijgen een bescherming tegen identiteitsdiefstal, rechtstreekse toegang tot de klantendienst en meer zichtbaarheid. Meta test dus de bereidwilligheid van zijn gebruikers om te betalen voor wat tot nu toe gratis was.
Met ‘Meta Verified’, dat topman Mark Zuckerberg vorige week aankondigde, mikt het bedrijf vooral op influencers en andere professionele gebruikers. Bedrijven komen later pas in aanmerking. Het zal zowel voor Facebook als Instagram bestaan, maar gebruikers die het abonnement op beide platformen willen, moeten wel twee keer betalen. Eerder lanceerden ook Snap (Snapchat Plus) en Twitter (Twitter Blue) al gelijkaardige betalende optionele diensten.
Net als Twitter, is Meta dus op zoek naar manieren om hun inkomsten te diversifiëren. In november kondigde de socialemediagigant nog aan dat ze 11.000 banen zouden schrappen, hun grootste ontslagronde ooit. Zuckerberg gaf toe dat hij te grote investeringen maakte tijdens de coronacrisis. Hij onderschatte "de macro-economische terugval, de verhoogde concurrentie en de daling van de advertentiemarkt". Meta zag zijn advertentie-inkomsten volgens de laatste cijfers terugvallen met 1,1%. Dat is voelbaar, wetende dat Facebook in 2020 nog 98% van zijn totale omzet uit advertentie-inkomsten haalde. Tegelijk voelt Meta ook de hete adem van TikTok in de nek.
Wordt betalen voor sociale media dan het nieuwe normaal? Dat valt nog te bezien. De opbrengsten van zo’n abonnementsformule zijn verwaarloosbaar in vergelijking met advertentie-inkomsten.
Toch zullen die socialemediabedrijven hun geld ergens moeten halen. Ze konden jarenlang hun producten gratis aanbieden, omdat hyperspecifieke data van gebruikers zomaar te grabbel lagen voor adverteerders. Sinds het Cambridge Analytica-schandaal zijn overheden meer dan ooit bereid om op te treden tegen het misbruik van data. De Europese GDPR-wetten, die de verwerking van persoonsgegevens van bedrijven aan banden legde, waren op dat vlak cruciaal. Die legden Meta in januari 2023 een monsterboete van 390 miljoen euro op. Maar ook het monopolie van gigabedrijven als Google en Meta wordt in het vizier genomen, met rechtszaken in de VS en pogingen van de OESO-landen om een digitaks in te voeren.
Als gebruikers dat inkomensverlies moeten compenseren, rijst toch de vraag hoeveel van hen bereid zullen zijn om te betalen voor sociale media. Volgens Bloomberg is het Twitter-abonnement voorlopig geen groot succes. Twitter blijft er evenwel alles aan doen om gebruikers naar het abonnement te lokken. Vorige week schafte het nog de beveiligde tweestapsverificatie met sms af voor niet-betalers. Het risico bestaat dat gebruikers in de toekomst zullen moeten kiezen tussen uitgeholde gratis accounts of betalende, beveiligde accounts.
Vooral die laatste woorden stemmen - volgens mij - tot een dieper nadenken.
"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook eventueel via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten! -
- Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Meteorieten zijn hoogstwaarschijnlijk zo oud als onze planeet: eentje kopen?
Prachtige geode amethist schedel van 4 kg 340 gram zoekt een warme thuis.
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!