ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Dossier Zelfkennis: over kleine ikjes en diverse persoonlijkheden

John Quale, alias Prince Poppycock, was één van de mededingers in America's Got Talent 2010.
door Tsenne Kikke - woensdag 18 september 2024 16:26

We leven in een perfecte wereld, bevolkt door de meest perfecte dieren, mensen en andere organismen. Perfect, in de evolutionaire ogen van Moeder Natuur, omdat alles wat leeft een belangrijke rol vervult. Maar, moest de mens over een hoger zijnsniveau en hoger bewustzijn beschikken, dan zouden er, bijvoorbeeld, wel geen oorlogen meer kunnen zijn. Maar dat komt nog wel. Geef de mensheid nog minstens 1.000 jaar de tijd, schreef ik al eerder, om nog perfecter te worden, oftewel: uit te groeien tot Mens-met-een-hoofdletter.

In afwachting daarvan: hoeveel mensen ken je die in vrede met zichzelf, hun eigen familieleden, vrienden, kennissen, werkmakkers, buren, en zo meer, leven? Met andere woorden: oorlogen hebbben altijd bestaan en zijn in de toekomst niet weg te denken. Aanvaard dat en verwacht niets anders..

De kunst bestaat er dan ook uit om de 'perfectie' van de huidige mens in te zien, en hem als zodanig te aanvaarden. Tenslotte komt hij van ver. Ooit was hij een holbewoner. De mens is nu eenmaal wat hij is, en kan dus niets anders zijn, zich niet anders gedragen, anders denken, anders voelenn et cetera. Denk, bijvoorbeeld, aan de diepzinnige woorden: "Vergeef hem, want hij weet niet wat hij doet".

Vergevingsgezindheid is nochtans een mooie eigenschap van zodra je de mens hebt leren aanvaarden, zoals hij is en momenteel niet anders kan zijn. Anderzijds zijn er nog immer personen die aan de een of andere vorm van Weltschmerz lijden, hetgeen letterlijk 'wereldpijn' of 'wereldsmart' betekent. Het verwoordt een droefgeestig pessimisme als gevolg van ontgoocheling en verdriet, ontstaan door de denkbeeldige onvolmaaktheid van de wereld. Alsof zijzelf zo volmaakt zijn. Moesten ze kunnen inzien dat al wat ze aan die buitenwereld verwijten in zichzelf meedragen, zouden ze de wereldse perfectie beter kunnen ervaren.

Enerzijds is de mens naar het beeld en gelijkenis van de Schepper gemaakt, maar anderzijds heeft de Bijbel het wel over de eerste mens in het Paradijs, en niet over de verstoten Adam die samen met Eva op Aarde werd geplaatst. Bovendien staat er niet "door Mij geschapen", maar: "door Ons". Doch, laten we nu niet muggenziften, hé!

Tracht daarbij het feit te aanvaarden dat geen mens altijd één en dezelfde is: hij verandert om de seconde, of om de minuut. Doch, dankzij zijn niveau van bewustzijn merkt hij dat cameleongedrag niet. Zo perfect steekt het geschapene in elkaar.

Zo zouden we moeten kunnen aanvaarden dat de mens nu eenmaal nooit één en dezelfde is - doch, vanwege zijn niveau van bewustzijn merkt hij dit niet.

Naast het feit dat ieder van ons over een 6 à 7-tal persoonlijkheden beschikt, huizen er daarbij nochtans ook nog eens honderdtallen kleine 'ikjes' in ons lichaam. Een ikje wil dit, een ander ikje wil dat, weer een ander iets totaal anders, enzovoorts. Heb je dit reeds in jezelf en vooral in anderen opgemerkt? Indien jouw antwoord 'ja' is, dan heb je reeds een idee van wat de beginselen van Zelfkennis zoal inhouden, waarbij de vraag "Wie Ben Ik Eigenlijk?" wordt gesteld.

Maar, in elk moment zélf is er - gelukkig genoeg - slechts één van die ikjes die op de voorgrond treedt, aan het woord is, en zich naar buiten toe manifesteert. Stel je maar eens voor dat al de 1001 ikjes tegelijkertijd op de voorgrond wensen te treden... Een mens zou er gek van worden, nietwaar? Het is dan ook een groot geluk dat al die ikjes dankzij 'tussenschotten' van elkaar gescheiden zijn, en de ene daardoor de andere in het geheel niet kent.

Wat persoonlijkheid betreft...

Het woordje 'persoonlijkheid' is afgeleid van het Latijnse 'persona', dat 'masker' betekent. Indertijd, ik bedoel: in de Oudheid, ten tijde van de Oude Grieken en Romeinen, bijvoorbeeld, voerde men eveneens toneelstukken op. Eén persoon kon verschillende karakters uitbeelden, en voor elke uitgebeelde personage had hij een masker nodig, opdat de toeschouwers duidelijk konden zien wie er op dat ogenblik aan het woord was.

Vrouwen mochten daar nooit aan meedoen, maar in de opvoering kwamen er natuurlijk ook vrouwelijke personages voor. De toneelspeler hield in die gevallen dan een vrouwelijk masker voor het gelaat.

Simplistisch uitgelegd... Dat masker had meestal slechts 3 openingen: twee voor de ogen en één voor de mond. Het gat waardoor men sprak, werd in het Latijn 'per' genoemd, en 'sona' staat voor 'geluid'. Denk aan het woordje 'sonare' uit het Italiaans. Met andere woorden: een 'persona' was dus een masker met een 'gat waardoor het geluid naar buiten werd geloodst'. Vandaar het woordje 'persona' van waaruit in onze taal het woordje 'persoonlijkheid' werd afgeleid.

Zo draagt een mens een masker op zijn werk, eentje als hij thuiskomt, maar als hij met zijn kindjes spreekt, zet hij wel een ander op, kijkt hij verliefd naar zijn partner dan houdt hij een ander masker voor, doch zijn vrienden in het café krijgen die wel niet te zien, en o wee als hij boos, of jaloers wordt, enzovoorts! Toch knap hé, hoe als die maskers op hetzelfde gelaat passen!

Tussen haakjes: welk van die maskers zou je opzetten indien je, bijvoorbeeld, voor een job wil gaan solliciteren? :-)

Over perfectheid gesproken...

Zo hebben we allemaal meerdere maskers in petto. Het begon reeds in onze kinderjaren. Als kind hadden we een masker voor mama, eentje voor onze papa, een ander voor broer en zus, verscheidene maskers die op school werden gebruikt, enzovoorts.

Geen mens kan ons kennen, godzijdank - want, dankzij onze talrijke 'ikken' is er in onszelf geen éénheid waar te nemen. Een standvastige, onveranderlijke 'Ik' is nergens te bespeuren. De zogenaamde 'ik', beste lezer, die nú deze woorden leest, is helemaal niet die van enkele minuten geleden, noch die van een uurtje geleden, noch die van binnen een kwartiertje, of morgenvroeg, of de ik die morgen op zijn werk aankomt, enzovoorts. Samen met de persoonlijkheden veranderen die ikjes voortdurend, en zijn afhankelijk van de prikkels, komende zowel van binnenuit als van buitenaf. Kortom: elke gemoedgesteldheid, elke gedachte, elke indruk, elk gevoel, drang of wat dan ook, roept automatisch een ander ikje op - en jijZelf, hebt daar niets over te zeggen. Knap, hé!

Het gaat veel dieper dan je denkt. Voorbeeld: zo kan met Nieuwjaar een ikje een voornemen aan 'zichzelf' beloven, maar enkele minuten later treedt er een andere ikje op de voorgrond, die er helemaal niets van afweet, met de gevolgen die je hoogstwaarschijnlijk zelf wel kent.

Zo verschiet men er soms van dat, van zodra de mens de vraag "Wie ben ik eigenlijk?" aan zichzelf stelt, hij daarop natuurlijk geen antwoord kan geven. Tenzij hij enige waarde hecht aan het één of ander ikje, dat op dat moment de vinger opsteekt en zichzelf tot koning-van-het-ogenblik uitroept.

Toegegeven: hoe kan een mens 'zichZelf' vinden tussen al die oneigene persoonlijkheden en kleine ikjes, die bij elke nieuwe prikkel ogenblikkelijk veranderen, en - net als kameleons - zich aan de omstandigheden aanpassen?

En, ooit al eens opgemerkt dat elk ikje voor het geheel spreekt?... Eigenlijk komt het er figuurlijk gesproken op neer dat één ikje een cheque, wissel, overeenkomst, of (huwelijks)contract tekent, en dat al de anderen er daarna voor moeten opdraaien, levenslang zelfs.

Extreem wisselende emoties

Ook grappig is om de contrasterende veranderingen in het gelaat van voetbalfans waar te nemen. Ze zijn dermate met de match geïdentificeerd dat ze zich gemakkelijk laten meeslepen waarbij de maskers elkaar spontaan opvolgen. Toen Frankrijk door Zwitserland werd uitgeschakeld, veranderde een zekere Luca Loutenbach vanuit pijn en vertwijfeling naar een moment van opperste geluk... Akelig, indien je er nuchter over nadenkt.

To be, or not to be

Je bent, of je bent niet. Anders gezegd: ofwel blijft men die veelheid, ofwel streeft men naar innerlijke eenheid, teneinde te 'zijn'. Om een beter idee te verkrijgen van hoe gecompliceerd een mens daadwerkelijk in elkaar steekt, raad ik iedereen de cursus Zelfkennis aan.

Door aan Zelfkennis te doen, zijnde: het kennen van het Zelf, word je stelselmatig meer en meer bewust van wie of wat je in wezen bent - niet bent - of, alleszins misschien zou kunnen 'zijn'... 

Toch zijn er mensen, die niet altijd zichZelf wensen te zijn, en zich om die reden nieuwe maskers aanmaken, teneinde in deze stoffelijke wereld op een aangepaste manier te kunnen functioneren. John Quale, alias Prince Poppycock, bijvoorbeeld, is zelfs een entertainer, die van masquerade een geniaal bijberoep heeft gemaakt. Wel is hij daarin op een meest sublieme manier geslaagd! Oordeel voor jezelf, en geniet tegelijkertijd van enkele van zijn vele, meest perfecte optredens....

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook eventueel via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publicerenLaat het ons weten! -

Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog ...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie… 
Prachtige geode amethist schedel van 4 kg 340 gram zoekt een warme thuis.
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.

Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?

Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:
Mijn e-mail adres:
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht