Jan Roelofs
|
Type:
|
Paperback
|
Uitgever:
|
Ankh-Hermes
|
Gewicht:
|
255 gram
|
Aantal Pagina's:
|
174
|
ISBN:
|
90-202-0419-X
|
ISBN-13:
|
978-90-202-0419-3
|
Categorie:
|
Spiritualiteit
|
Richtprijs:
|
€ 14,9
|
Korte Inhoud
De kaart van de wereld kent geen witte vlekken meer. Toch kun je nog steeds ontdekkingsreiziger zijn: de witte vlekken van nu bevinden zich in de innerlijke wereld. Daar zijn nog vele avonturen te beleven: monsters om te trotseren, schone jonkvrouwen om te redden, verdwaalde kinderen om de weg te wijzen, schatten om op te delven, donkere wouden om te verkennen, bergtoppen om te beklimmen en afgronden om in af te dalen.
De Padwerk Reisgids neemt de lezer mee op een innerlijke reis die voor iedereen anders verloopt maar steeds dezelfde bestemming heeft: zelfvervulling. Lichtvoetig en toch diepzinnig wijst de Reisgids de lezer het pad door zijn of haar eigen leven. De troost en de wijsheid van het Padwerkmateriaal van Eva Pierrakos worden daarmee direct toepasbaar en ervaarbaar.
Durf je het avontuur aan van je innerlijke reis .?
Jan Roelofs is schrijver, trainer en coach. Hij is tevens leraar in de Padwerkopleiding, gebaseerd op de Padwerklezingen van Eva Pierrakos, en geeft regelmatig workshops (zie ook www.padwerk.nl). Voor zijn eigen leven vindt hij al meer dan 20 jaar waardevolle richtingaanwijzers in het Padwerkmateriaal.
Uittreksel
Blz. 62: Kern: Hoger Zelf
Het Hoger Zelf, zoals het Ware Zelf met name in de vroegere lezingen ook wel genoemd wordt, is niet een of andere geheimzinnige mystieke energie waar we misschien ooit, na vele inspanningen, hulp van goeroes en ingewikkelde rituelen, contact mee kunnen maken. Het Hoger Zelf is nu al in ons aanwezig.
Het hoger zelf is eeuwig, onsterfelijk, en van God. Het lager zelf bestaat slechts kort, is tijdelijk, heeft geen deel aan de uiteindelijke realiteit. Maak dit onderscheid niet alleen bij anderen. Begin bij jezelf. (Lezing 9: 'Het Onze Vader')
Elke keer dat je iets doet vanuit je hart, zonder iets terug te verwachten of te verlangen, maar simpelweg omdat je iets wilt geven, sta je in contact met je Hoger Zelf. Je Hoger Zelf is jouw verbinding met het grotere geheel, met de levenskracht, met het goddelijke. Het is de bron vanwaaruit je leeft als je gelukkig bent, als je je verbonden voelt met het leven in je en het leven om je heen. Al je goede, ware, liefdevolle en oorspronkelijke impulsen komen uit je Hoger Zelf. Het is de essentie van onze ziel, het is wie we werkelijk, in wezen zijn.
'Je' Hoger Zelf is overigens een beetje misleidend, want eigenlijk is het Hoger Zelf dat wat ons allen verbindt, het individuele niveau overstijgt. Je zou het ook 'God', of 'Leven', of 'Licht', of 'Het Al' kunnen noemen. Voor een aardse sterveling, worstelend met het dagelijks bestaan, is dat misschien wel wat hoog gegrepen. Wellicht is dat ook wel de reden dat in de latere lezingen meer over het `Ware Zelf' gesproken wordt: het klinkt wat minder dominee-achtig en het is wat makkelijker als individuele bron te beleven.
Diep in je ziel herberg je een weelde aan wijsheid, een rijkdom aan kennis, kracht en liefde - de oplossing voor al je puzzels en verwarringen.
(Lezing 116: 'Het spirituele centrum en de strijd tussen lager zelf en opgelegd geweten.)
Van buiten naar binnen is dit dus de volgorde: masker, lager zelf, Hoger Zelf. Dit is ook de volgorde van ons bewustwordingsproces. Als we ons masker, ons ideaalbeeld gaan herkennen voor wat het is en erdoorheen gaan kijken, kunnen we verantwoordelijkheid beginnen te nemen voor ons lager zelf. Hoe meer we dat doen, des te meer dat lager zelf weer zijn oorspronkelijke energie kan aannemen: die van het Hoger Zelf.
Hoe dichter je bij je essentie komt, des te beter je gaat voelen dat het in wezen andersom is: Je kern is het Hoger Zelf, en daaroverheen is als gevolg van onverwerkte pijn, misvattingen en destructief gedrag een dikke, zwarte, stroperige laag lager zelf aangekoekt. En omdat je als de dood bent dat dit is wie je echt bent, leg je over dat zwarte lager zelf een pastelkleurige pleisterlaag van het masker zelf heen.
In essentie slecht?
De angst dat we, als we werkelijk onszelf onder ogen gaan zien, ontdekken dat we uiteindelijk en in essentie slecht zijn, levert een enorme weerstand tegen het innerlijk pad op. Als we merken dat die angst een illusie is, is dat een grote opluchting.
Zo'n opluchting maakte ik mee toen ik jaren geleden tijdens een meditatie zat te kijken naar dat zwarte stuk in mezelf. Ik kon het met mijn innerlijk oog waarnemen: een stuk zwarte, kleverige, pekachtige materie die zich ter hoogte van het middenrif in mijn lichaam bevond en zich verder naar beneden uitstrekte. Ik was niet bepaald blij dat ik het zo goed kon zien; ik voelde me vooral slecht en wanhopig, en ik wist niet wat ik hier verder mee aan moest. Ik probeerde mijn aandacht op iets anders te richten, toen ineens de gedachte door me heen schoot: 'Kijk er nou eens goed naar.' Dat deed ik. Ik keek, keek nog eens, en ik stelde me voor dat ik die zwarte massa met mijn vinger aanraakte. Hé, het leek wel alsof ik de rand van dat zwarte spul een beetje los kon peuteren. Twee vingers, drie vingers kreeg ik erachter en opeens kon ik het optillen - zo vast zat het nou ook weer niet. Ik pakte de rand beet en tilde op wat tot mijn verbazing een schijf bleek te zijn, een plak die ik gewoon op kon tillen, en waaronder 'ik' gewoon weer verderging.
Recensie
door
Tsenne Kikke
Praktische gids voor de Padwerk-methode van Eva Pierrakos in de vorm van een spiritueel reisverslag. Pierrakos was een van oorsprong Oostenrijks medium dat later naar de VS verhuisde en daar leringen van een 'Gids' doorkreeg en vanaf 1957 diens spreekbuis was. Samen met haar man de psychiater en bio-energeticus John Pierrakos richtte zij het Padwerk-centrum op, waarin ook 'zijn' energetisch lichaamswerk werd opgenomen.
De auteur beschrijft hier in reisstations (het vertrek, honger en dorst, reisgenoten, bestemming) de verschillende fasen van het toewerken naar het Ware of Hoger bewustzijn ('het bevrijden van de goddelijke substantie'), dat het uiteindelijke doel is van de Padwerkmethode. In eenvoudige en heldere bewoordingen, gelardeerd met persoonlijke ervaringen met de materie, bespreekt hij de bewustzijnsontwikkeling in onder andere vier hoofdfasen en veertien kleinere stappen van de ziel.
- J. Hodenius -
|